UCHWAŁA NR XII/95/04 - w sprawie rozpatrzenia zarzutu Pana Andrzeja Kuszewskiego, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Bliżyn 1”, na obszarze gminy Bliżyn.

2004-02-16 1503
Art. czytany: 2370 razy

Z dnia: 6 lutego 2004 r.

Na podstawie art. 24 ust 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1999r. Nr 15 poz. 139, Nr 41, poz.412, Nr 111, poz.1279, z 2000r. Nr 12, poz.136, Nr 109, poz.1157, Nr 120, poz.1268, z 2001r. Nr 5, poz.42, Nr 14, poz.124, Nr 100, poz.1085, Nr 115, poz. 1229 i Nr 154, poz.1804 oraz z 2002r. Nr 25, poz.253, Nr 113, poz.984, Nr 130, poz. 1112) w związku z art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717), Rada Gminy w Bliżynie uchwala, co następuje:

§1.


Odrzuca się w całości zarzut z dnia 22.08.2003 r., wniesiony przez Pana Andrzeja Kuszewskiego, zamieszkałego: , właściciela działek nr ewidencyjny 851/2 i 852/2, położonych w sołectwie Bliżyn, do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Bliżyn 1”, na obszarze gminy Bliżyn, dotyczący przeznaczenia części działek stanowiących jego własność na lokalizację obiektów i urządzeń dla potrzeb rekreacji i turystyki związanej ze zbiornikiem wodnym „Zalew Bliżyn” oznaczonych na rysunku projektu planu symbolem US, UT.

§2.


Odrzucenie zarzutu uzasadnia się następująco:
Przywołany w podstawie prawnej przepis art. 24 ust. 3 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym upoważnia Radę Gminy do rozpatrzenia złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zarzutu, który może być przez nią uwzględniony bądź odrzucony. W tym celu Rada Gminy musi podjąć stosowną uchwałę zawierającą uzasadnienie prawne i faktyczne.
Wniesiony przez Pana Andrzeja Kuszewskiego, zarzut, dotyczy przeznaczenia działek stanowiących jego własność na obiekty i urządzenia dla potrzeb rekreacji i turystyki związanej ze zbiornikiem wodnym „Zalew Bliżyn”.

Przedmiotowy plan zagospodarowania przestrzennego został zainicjowany Uchwałą Nr VIII/61/99 Rady Gminy w Bliżynie z dnia 25 sierpnia 1999r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmian części miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego gminy Bliżyn, w tym obszaru miejscowości Bliżyn.
Lokalizacja w/w stadionu sportowego i terenu obiektów i urządzeń dla potrzeb rekreacji i turystyki związanych ze zbiornikiem wodnym „Zalew Bliżyn” jest kontynuacją rezerwacji terenu na cele tej funkcji, określonej w obowiązującym miejscowym planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego gminy Bliżyn uchwalonego uchwałą Nr 39/91 Rady Gminy w Bliżynie z dnia 16 grudnia 1991 r. ogłoszoną w Dz. Urz. Woj. Kiel. Nr 2, poz. 19 z dnia 6 lutego 1992 r.. Określenie wielkości terenu pod w/w inwestycje przyjęte jest postulatywnie, co oznacza, że cały ten teren zostanie zainwestowany pod projektowane w planie miejscowym przedsięwzięcie. Ostateczną wielkość terenu pod tę inwestycję określi projekt budowlany sporządzony dla celów realizacyjnych tego zadania. Do czasu realizacji tego przedsięwzięcia plan miejscowy przewiduje dotychczasowy sposób użytkowania tego terenu.
Mając wyłączną kompetencję planowania miejscowego (art.4 ust.1 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym), gmina może, pod warunkiem, że działa w granicach i na podstawie prawa, samodzielnie kształtować sposób zagospodarowania obszaru podlegającego jej władztwu planistycznemu. Ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego kształtują, wraz z innymi przepisami prawa, sposób wykonywania prawa własności, które podlega ochronie prawnej. Nie ma jednak charakteru absolutnego, bowiem może być ustawowo ograniczone. Takie właśnie ograniczenia wprowadza m.in. ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym.
Skutki prawne uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego reguluje ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym. Między innymi art. 36 stanowi: „jeżeli w związku z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub jego zmiany korzystanie z nieruchomości lub jej części, w dotychczasowy sposób lub zgodny z dotychczasowym przeznaczeniem, stało się niemożliwe bądź istotnie ograniczone, właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości może żądać od gminy odszkodowania za poniesioną rzeczywistą szkodę albo wykupienia nieruchomości lub jej części albo zamiany nieruchomości na inną”.
W wyniku przeprowadzonego postępowania projektowego charakter użytkowy analizowanych działek może ulec zmianie, co spowoduje nabycie uprawnienia właściciela działek do rekompensaty, określonej w ustawie.
Biorąc pod uwagę fakt, że gmina, prowadząc procedurę sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działa zgodnie z obowiązującym prawem, w granicach przysługujących gminie – na podstawie art.4 ust.1 wyżej powołanej ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym – władztwa planistycznego, w ramach którego Rada Gminy ustalając przeznaczenie i zasady zagospodarowania terenów położonych na obszarze gminy, może naruszyć prawem chroniony interes wnoszącego zarzut. W takim przypadku gmina nie ma obowiązku uwzględnienia złożonego do projektu planu zarzutu. Obowiązek taki powstaje, gdy naruszony zostanie przepis prawa materialnego.
Korzystając z uprawnień wynikających z art. 24 ust.3 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym odrzuca się w całości zgłoszony zarzut.

§3


Uchwałę w części dotyczącej nieuwzględnienia wniesionego zarzutu, wnoszący może zaskarżyć do Naczelnego Sądu Administracyjnego Oddział Zamiejscowy w Krakowie, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.

§4


Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy w Bliżynie.

§5


Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady Gminy
Mieczysław Bąk