Wyjaśnienia do SIWZ na zadanie nr 3/2012

2012-11-27 1506
Art. czytany: 4840 razy

Odpowiedzi na pytania

GMINA BLIŻYN
26-120 Bliżyn, ul. Kościuszki 79 a
woj. Świętokrzyskie, pow. Skarżyski
www.ugblizyn.bip.doc.pl
Dotyczy:
Przetargu nieograniczonego na zadanie nr 3/2012 – „Budowa drogi publicznej dojazdowej w Bliżynie (koło zalewu) od skrzyżowania z drogą gminną Bliżyn ul. Zafabryczna”
W związku z zapytaniami Wykonawców dotyczącymi treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia Nr 3/2012 - „Budowa drogi publicznej dojazdowej w Bliżynie (koło zalewu) od skrzyżowania z drogą gminną Bliżyn ul. Zafabryczna”, udzielam następujących wyjaśnień.
Wpłynęły następujące zapytania:
1) Zgodnie z punktem 3 art. 6 ustawy z 23 lipca 2003 o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (zwanej dalej ustawą|) „Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania: zabytki archeologiczne będące w szczególności:
a) pozostałościami terenowymi pradziejowego i historycznego osadnictwa,
b) cmentarzyskami
c) kurhanami
d) reliktami działalności gospodarczej, religijnej i artystycznej.”
Rzeczywiste granice stanowisk archeologicznych nie są znane – są one bowiem najczęściej rejestrowane metodą Archeologicznego Zdjęcia Polski, która lokalizuje jedynie zabytki ruchome znajdujące się na powierzchni. W celu ich ochrony – a zgodnie z punktem 4 art. 7 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, formami ochrony zabytków są: „ustalenia ochrony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, decyzji o warunkach zabudowy, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego.” Inwestycja – ze względu na swoją skalę winna uzyskać opinię Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Czy uzyskała takową?
2) W dokumencie „Zalecenia dla wojewódzkich konserwatorów zabytków, pracowników ds. ochrony zabytków archeologicznych WUOZ oraz kierujących badaniami archeologicznymi w zakresie metod eksploracji stanowisk i sporządzania ich podstawowej dokumentacji”, na stronie 12, w rozdziale V znajduje się następujący zapis: „ W praktyce konserwatorskiej upowszechniło się pojęcie nadzorów archeologicznych. Pojęcie to jest nieprecyzyjne i może być mylące zarówno dla samych archeologów, którym zleca się prowadzenie takich nadzorów, jak i dla inwestorów, których obliguje się do ich finansowania. Pojęcie nadzoru archeologicznego powinno być stosowane w ostateczności i wyłącznie w odniesieniu do obszarów inwestycji, na których nie zostały dotąd zlokalizowane stanowiska archeologiczne, ale istnieje uzasadnione podejrzenie, że mogą się tam znajdować! Archeolog prowadzący nadzór ma wówczas obowiązek obserwacji prowadzonych prac ziemnych i wstrzymania ich w przypadku natrafienia na stanowisko archeologiczne. Powiadomiony o odkryciu zabytków archeologicznych wojewódzki konserwator zabytków podejmuje wówczas stosowna decyzję, którą może być np. przeprowadzenie wykopalisk interwencyjnych wyłącznie w obrębie terenu, który ulegnie zniszczeniu. Nie należy natomiast stosować pojęcia (i w konsekwencji zlecać) nadzoru archeologicznego jako wymogu konserwatorskiego w odniesieniu do terenów, na których znajdują się znane uprzednio (np. z badań powierzchniowych) stanowiska archeologiczne.” Czy w związku z powyższym Wykonawca powinien skalkulować w swojej ofercie koszty niezbędnego – w świetle cytowanego dokumentu – nadzoru archeologicznego, czy też nadzór archeologiczny zapewni Zamawiający?
3) Czy w przypadku odkrycia nawarstwień archeologicznych, których przebadanie będzie wymagało wstrzymania robót na danym odcinku i niemożliwa okaże się korekta harmonogramu prac wykonawcy na ten okres, Zamawiający przewiduje możliwość wydłużenia terminu zakończenia prac?
4) Czy w przypadku znacznego spowolnienia prac przez krótkotrwałe przestoje związane z koniecznością eksploracji nawarstwień archeologicznych odkrytych w trakcie robót ziemnych przewiduje się zmianę sposobu rozliczania prac?
Wyjaśnienia Zamawiającego:
Ad. 1
Lokalizacja inwestycji objęta jest Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, który nie wskazuje by tern inwestycji wymagał opinii Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Ad. 2
W przypadku konieczności zapewnienia nadzoru archeologicznego Zamawiający poniesie koszty z tym związane. W związku z czym Wykonawca nie powinien kalkulować w swojej ofercie kosztów nadzoru archeologicznego.
Ad. 3
Zgodnie z zapisem w ogłoszeniu w sekcji IV.3) : PROCEDURA zmiana umowy przewidział możliwość zmiany terminu oraz zakresu między innymi w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych w dokumentacji projektowej warunków geologicznych, archeologicznych…
Ad. 4
Zamawiający przewidział rozliczenie prac kosztorysem powykonawczym w związku z czym nie przewiduje zmiany sposobu rozliczania prac.
Wójt Gminy Bliżyn
(-) Mariusz Walachnia