Zadania Urzędu Stanu Cywilnego

2013-07-25 1023
Art. czytany: 6807 razy

1.Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy:
1) wykonywanie spraw z zakresu obowiązków Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego oraz wykonywanie zadań wynikających z przepisów o aktach stanu cywilnego oraz kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
2) przyjmowanie oświadczeń o:
a) wstąpieniu w związek małżeński,
b) braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
c) stwierdzeniu legitymacji procesowej do wystąpienia do sądu w sprawach możności lub niemożności zawarcia małżeństwa,
d) wyborze nazwiska jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa
e) wstąpieniu w związek małżeński w wypadku grożącego niebezpieczeństwa,
f) powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
g) uznaniu dziecka w wypadkach grożącego niebezpieczeństwa,
h) nadaniu dziecku nazwiska męża matki.
3) sporządzanie aktów urodzeń, małżeństwa i zgonów oraz wydawanie z nich odpisów,
4) wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa konkordatowego,
5) sporządzanie aktów małżeństwa na podstawie zaświadczenia przekazanego przez duchownego,
6) wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą,
7) przyjmowanie oświadczeń w sprawach uznania dziecka jak również nadaniu dziecku pochodzącemu spoza małżeństwa nazwiska męża matki,
8) należyte prowadzenie ksiąg, rejestrów i aktów zbiorczych, właściwe ich przechowywanie, zabezpieczenie przed uszkodzeniem, niszczeniem, kradzieżą oraz dostępem osób trzecich,
9) dokonywanie przypisków i wzmianek dodatkowych w aktach stanu cywilnego napływających z innych USC, jak również z sądu,
10)prowadzenie archiwum USC i przekazywanie ponad 100-letnich ksiąg stanu cywilnego do archiwum państwowego,
11)występowanie z wnioskami do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o nadanie medali „za długoletnie pożycie małżeńskie” oraz przygotowanie uroczystości związanych z ich wręczeniem,
12) ustanowienie pełnomocnika w sprawach o przysposobienie,
13) współpraca z sądami opiekuńczymi – wskazywanie kandydata na opiekuna prawnego
14) wydawanie decyzji w sprawach:
a) zawarcia związku małżeńskiego przed upływem terminu,
b) wpisania zagranicznych aktów stanu cywilnego do polskich ksiąg,
c) uzupełniania treści aktu sporządzonego za granicą,
d) odtwarzania treści aktu stanu cywilnego,
e) sprostowania błędu pisarskiego,
f) zmiany imienia i nazwiska,
15) wykonywanie zadań wynikających z konkordatu.
16) prowadzenie rejestru korespondencji wpływającej do USC.

2. Z zakresu ewidencji ludności, dowodów osobistych i powszechnego obowiązku obrony i zgromadzeń:
1) prowadzenie ewidencji ludności ( w systemie kartotecznym i elektronicznym),
2) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania lub wymeldowania,
3) współpraca w nadawaniu, zmianie i likwidacji nr PESEL,
4) przekazywanie zawiadomień o zgonach do Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kam,
5) wydawanie zaświadczeń i poświadczeń zameldowania,
6) udostępnianie danych osobowych organom państwowym, sądowym, instytucją i osobom fizycznym,
7) przygotowanie dyrektorom szkół wykazów dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu,
8) sporządzanie spisów i zestawień ludności do celów wyborów, potrzeb organów zdrowia, komend wojskowych, szkół i innych organów,
9) współpraca bieżąca ze Świętokrzyskim Urzędem Wojewódzkim, WKU, Policją, Krajowym Biurem Wyborczym,
10) wydawanie dokumentów stwierdzających tożsamość,
11) prowadzenie rejestru wydanych, utraconych i unieważnionych dowodów osobistych,
12) prowadzenie archiwum kopert osobowych,
13) sporządzanie wykazów osób podlegających rejestracji i stawieniu się do kwalifikacji wojskowej,
14) prowadzenie ewidencji osób, które nie zgłosiły się do kwalifikacji,
15) przyjmowanie zgłoszeń o mającym się odbyć zgromadzeniu i załatwianie innych spraw dotyczących zgromadzeń,
16) wydawanie zezwoleń na przeprowadzanie zbiórki publicznej na terenie gminy,
17) współpraca z wymiarem sprawiedliwości i organami ścigania w zakresie utrzymanie bezpieczeństwa publicznego i porządku publicznego.