Uchwała nr XIX/122/2008 Rady Gminy w Bliżynie - w sprawie określenia zasad zbycia, wydzierżawienia, wynajęcia lub użyczenia aktywów trwałych Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bliżynie

2008-10-30 1025
Art. czytany: 2105 razy

Z dnia: 22 października 2008 roku

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm) uchwala się, co następuje:

§ 1.


W celu racjonalnego wykorzystania aktywów trwałych pozostających w posiadaniu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bliżynie zwanego dalej „Zakładem”, określa się poniżej zasady zbycia, oddania w dzierżawę, najem, użytkowanie lub użyczenie aktywów trwałych tego Zakładu.

§ 2.


Zbycie, oddanie w dzierżawę, najem, użytkowanie lub użyczenie może nastąpić po dokonaniu przez zakład oceny technicznej i analizy ekonomicznej, stanowiących podstawę podjęcia decyzji o przeznaczeniu do obrotu aktywów trwałych zgodnie z zasadami prawidłowej gospodarki.

§ 3.


Zbycie, oddanie w dzierżawę, najem, użytkowanie i użyczenie aktywów trwałych nie może prowadzić do ograniczenia dostępności świadczeń zdrowotnych udzielanych przez Zakład.

§ 4.


Zbycie, oddanie w dzierżawę, najem, użytkowanie lub użyczenie aktywów trwałych „Zakładu” nie może być dokonane na rzecz:
1) osób zatrudnionych w Zakładzie, ich małżonków, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia włącznie,
2) osób, które pozostają w stosunku do kierownictwa Zakładu w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że mogłoby to budzić wątpliwości co do ich bezstronności.

§ 5.


1. Mienie ruchome zakładu może zostać zbyte w przypadku uznania go za zbędne dla realizacji celów statutowych tego zakładu.

2. Za zbędne może być uznane mienie, które:
1) nie jest i nie będzie wykorzystywane w najbliższych dwunastu miesiącach albo w relacji do możliwości technicznych wykorzystywane jest sporadycznie,
2) nie spełnia niezbędnych standardów technicznych, co w szczególności uniemożliwia uzyskanie pożądanych efektów,
3) nie nadaje się do dalszej eksploatacji z uwagi na zły stan techniczny potwierdzony opinią rzeczoznawcy lub podmiotów posiadających uprawnienie serwisowe, a ich naprawa byłaby ekonomicznie nieuzasadniona.

§ 6.


1. Dyrektor zakładu, po zasięgnięciu opinii rady społecznej, przygotowuje wykaz mienia ruchomego przeznaczonego do zbycia wraz z uzasadnieniem i przedkłada go Wójtowi do zatwierdzenia. Do wykazu dołącza się ocenę techniczną, analizę ekonomiczną i projekt umowy.

2. W wykazie, o którym mowa w ust. 1, podaje się: oznaczenie mienia, rok jego produkcji, wartość księgową brutto i netto oraz wartość rynkową mienia.

3. Zatwierdzony wykaz, o którym mowa w ust. 1, wywiesza się na tablicy ogłoszeń w siedzibie zakładu oraz zamieszcza na stronie internetowej urzędu gminy.

§ 7.


1. Zbycie mienia ruchomego następuje w trybie:
1) przetargu nieograniczonego,
2) przetargu ograniczonego do podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych,
3) bezprzetargowym, gdy nie dojdzie do zbycia mienia w trybach określonych w pkt. 1 i 2, w takich okolicznościach dyrektor zakładu może obniżyć cenę wywoławczą mienia, nie więcej jednak niż o 50 %.

2. Przetarg, o którym mowa w ust. 1 pkt. 1 i 2, może być przeprowadzony w formie pisemnej lub ustnej. Warunki przetargu określa dyrektor zakładu.

3. Cena wywoławcza mienia ruchomego, przeznaczonego do zbycia w drodze przetargu, nie może być niższa niż aktualna wartość rynkowa, a jednocześnie nie niższa od wartości księgowej mienia netto.

4. Ogłoszenie o przetargu obejmuje co najmniej czas, miejsce, przedmiot oraz warunki przetargu oraz informację, że przedmiot przetargu objęty jest wykazem, o którym mowa w § 6 ust. 1. Ogłoszenie o przetargu wywiesza się na okres nie krótszy niż 21 dnie na tablicy ogłoszeń w siedzibie zakładu oraz zamieszcza w prasie lokalnej i na stronie internetowej urzędu gminy.

5. Przetarg przeprowadza komisja powołana przez dyrektora zakładu w składzie trzyosobowym, z tym że w skład komisji obligatoryjnie wchodzi przedstawiciel wyznaczony przez Wójta.

§ 8.


1. W sytuacji gdy nie dojdzie do zbycia, w trybie określonym w § 7 ust. 1, mienie ruchome może być nieodpłatnie przekazane na rzecz publicznych zakładów opieki zdrowotnej i innych instytucji publicznych.

2. Nieodpłatne przekazanie mienia ruchomego, o którym mowa w ust. 1, wymaga zgody Wójta, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Społecznej SP ZOZ.

3. Użyczenie mienia ruchomego zakładu wymaga zgody Wójta.

§ 9.


Do wydzierżawienia i wynajmu mienia ruchomego zakładu stosuje się odpowiednio przepisy § 4 i § 5, z zastrzeżeniem § 10.

§ 10.


1. Dyrektor zakładu, po zasięgnięciu opinii rady społecznej, przygotowuje wykaz nieruchomości przeznaczonych do oddania w dzierżawę lub najem i przedkłada go, wraz z uzasadnieniem Wójtowi do zatwierdzenia.

2. Wykaz, o którym mowa w ust. 1 powinien zawierać adres nieruchomości, oznaczenie księgi wieczystej, oznaczenie nieruchomości w ewidencji gruntów, określenie powierzchni przeznaczonej do wydzierżawienia albo wynajmu, przeznaczenie nieruchomości, sposób jej zagospodarowania, okres, na jaki nieruchomość ma być wydzierżawiona albo wynajęta,
proponowaną minimalną wysokość czynszu.

3. Zatwierdzony wykaz, o którym mowa w ust. 1 zamieszcza się na tablicy ogłoszeń w siedzibie zakładu oraz na stronie internetowej urzędu gminy.

§ 11.


1. Oddanie nieruchomości w dzierżawę lub najem następuje w trybie przetargu nieograniczonego.

2. Ogłoszenie o przetargu wywiesza się na okres nie krótszy niż 21 dni na tablicy ogłoszeń w siedzibie zakładu oraz zamieszcza w prasie lokalnej i na stronach internetowych urzędu gminy.

3. Przetarg przeprowadza komisja powołana przez dyrektora zakładu, z tym że w skład komisji obligatoryjnie wchodzi przedstawiciel Wójta.

§ 12.


1. Oddanie w dzierżawę, najem, użytkowanie lub użyczenie, następuje na podstawie umowy zawartej przez dyrektora zakładu.

2. Umowa, o której mowa w ust. 1, powinna określać: czas, na który została zawarta, wysokość czynszu i zasady jego waloryzacji wysokość kaucji zabezpieczającej, zasady rozliczania kosztów eksploatacyjnych, w szczególności: energii elektrycznej, ciepła, wody, gazu, usuwania odpadów, kanalizacji, telefonów, podatku od nieruchomości, możliwości kontroli stanu przedmiotu umowy, okres i warunki wypowiedzenia, a także rozwiązania umowy bez wypowiedzenia, sposób rozliczenia po rozwiązaniu umowy.

3. Stawka czynszu dzierżawy albo najmu nieruchomości nie może być niższa niż rzeczywisty koszt utrzymania tej nieruchomości.

4. W umowie dzierżawy, najmu, użytkowania lub użyczenia należy zastrzec iż dzierżawca, najemca, użytkownik i biorący w użyczenie nie mogą przedmiotu umowy oddać na rzecz osób trzecich bez zgody Wójta.

§ 13.


Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy oraz Dyrektorowi Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej.

§ 14.


Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodnicząca Rady Gminy
Anna Leżańska