(K)  A0  A+  A-    
 STRONA GŁÓWNA BIP » Poprzednia strona » Odczyt wiadomości
Menu:
Wójt Gminy
Rada Gminy
Urząd Gminy
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego
Kontakt
Jednostki organizacyjne
Petycje
Budżet i finanse
Strategie i plany
Nabór na wolne stanowiska
Rewitalizacja
Oferty inwestycyjne
Przetargi
Ogłoszenia
INFORMACJE o kontrolach
Oświadczenia majątkowe
ZABYTKI
WYBORY
Informacje statystyczne
SPORT
Środowisko
Rejestr instytucji kultury
Informator Samorządowy
Informacje o przetwarzaniu danych osobowych (RODO)
Rejestry
Plany przestrzennego zagospodarowania
Instrukcja obsługi
Międzygminny Związek "Planowania Przestrzennego"
Prawo miejscowe
Jak załatwić sprawę
Redaktorzy strony
Statystyka odwiedzin
Statystyka czytalności
Wyszukaj urzędnika
Rejestr zmian
Mapa serwisu
Wyszukiwarka


»Wyszukiwanie zaawansowane
Archiwalne menu:
Ostatnie 5 wiadomości:
» ZAWIADOMIENIE O WYBORZE NAJKORZYSTNIEJSZEJ OFERTY
» ZAWIADOMIENIE O WYBORZE NAJKORZYSTNIEJSZEJ OFERTY
» Sesja LV Rady Gminy Bliżyn - 27 marca 2024 r.
» Sprawozdania za IV kwartał 2023 r.
» Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Bliżyn na lata 2024-2035
  • Przetargi
  • Przetargi - rok 2013
  • Odpowiedzi na pytania - dotyczy zamówienia: Budowa kanalizacji sanitarnej w Bliżynie – II etap

    Zadanie nr 4/2013 Budowa kanalizacji sanitarnej w Bliżynie – II etap, Gmina Bliżyn

    Zapytania do SIWZ
    Pytanie 1.
    Czy w świetle zapisów znowelizowanego art. 30 Prawo Zamówień Publicznych wymienione w specyfikacji wyroby budowlane powinny spełniać wymagania wynikające z Polskich Norm przenoszących normy europejskie PN-EN (normy zharmonizowane), a w szczególności dla:
    - przepompowni ścieków, wymagania normy PN-EN 12050-1:2002
    - zaworów zwrotnych, wymagania normy PN-EN 12050-4:2002
    Pytanie 2.
    W myśl art. 8 ust. 5 Ustawy o systemie oceny zgodności z dnia 30.08.2002r i jej nowelizacji z dnia 15.12.2006r zabrania się wprowadzania do użytku i do obrotu wyrobów nie posiadających oznakowania zgodności z wymaganiami zasadniczymi i szczegółowymi. Wobec powyższego, czy od wykonawcy robót będzie żądane stosowne oświadczenie na wymienioną okoliczność w odniesieniu do wyrobów opisanych w pytaniu 1.
    Odpowiadając na przesłane zapytania należy stwierdzić, że obowiązujące Prawo zamówień publicznych w treści art. 30 nie zostało znowelizowane.
    Zastosowanie norm zharmonizowanych pozwalających na domniemanie zgodności pozostaje w zakresie Dyrektyw Nowego Podejścia dobrowolne (z pewnymi wyjątkami, np. Dyrektywa 89/106 materiały budowlane). Dopuszczalnym jest wyprodukowanie wyrobu bezpośrednio w oparciu o wymagania zasadnicze. Stosowanie tych norm daje jednakże producentowi (oferentowi) bezsporną korzyść w postaci ww. domniemania zgodności, oraz ułatwia przeprowadzanie procedur oceny zgodności, ponieważ stosując normy zharmonizowane w procesie wytwarzania wyrobu (projektowania, produkcji, itd.) ma on pewność, że wyrób będzie zgodny z wymaganiami dyrektywy w obszarze, którego norma dotyczy.
    Zatem wykazanie zgodności wyrobu z normami zharmonizowanymi jest najprostszą metodą wykazania przez producenta(oferenta) - zgodności z wymaganiami w/w dyrektywy.
    Ewentualne nie stosowanie się do wymagań norm zharmonizowanych może wywołać zarzuty, iż wyrób nie jest zaprojektowany(wykonany) w oparciu o aktualny stan wiedzy i może powodować zwiększone ryzyko związane z używaniem (eksploatacją) wyrobu, co byłoby niezgodne z wymaganiami dyrektywy.
    Należy podkreślić, iż jednym z głównych celów Unii Europejskiej (UE) było i jest utworzenie jednolitego (wspólnego) rynku oraz wyeliminowanie wszystkich ograniczeń w handlu. Ograniczenia w swobodnym obrocie towarów możliwe są do wyeliminowania tylko poprzez harmonizację przepisów technicznych na poziomie UE. Wprowadzone na obszarze EWG w 1985 roku tzw. Dyrektywy Nowego Podejścia zawierają określone wymagania zasadnicze dotyczące bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i środowiska naturalnego, aspektów ekonomicznych oraz innych, istotnych ze względu na interes publiczny, a także ujednolicone procedury przeprowadzenia oceny zgodności. Dyrektywa jest aktem prawnym UE skierowanym do państw członkowskich. Nakłada ona na państwa członkowskie obowiązek wydania w określonym terminie, własnych przepisów krajowych wprowadzających w życie treść dyrektywy. W przypadku Dyrektyw Nowego Podejścia przepisy krajowe muszą być w pełni zgodne z ich postanowieniami, a wszelkie krajowe regulacje sprzeczne z dyrektywami muszą zostać uchylone.
    W/w „Nowe Podejście” zostało uzupełnione w 1989 roku przez tzw. Globalne Podejście do badań i certyfikacji, które określa obowiązujące w UE zasady oceny zgodności wyrobów z przepisami i normami.
    W Dyrektywach Nowego Podejścia zawarte są tylko wymagania zasadnicze, które musi spełniać wyrób oferowany na rynku UE, aby był dopuszczony do swobodnego obrotu na tym rynku. Bowiem wymagania szczegółowe zawarte są w zharmonizowanych normach europejskich.
    Polskie Normy wg ustawy o normalizacji z dnia 12 września 2002 r. (Dz. U. Nr 169 poz. 1386 – z póź. zm.), to powszechnie dostępne normy krajowe, przyjęte w drodze konsensu i zatwierdzone przez krajową jednostkę normalizującą, a ich stosowanie jest dobrowolne. Norma przeznaczona do powszechnego i wielokrotnego stosowania – zawiera zasady, wytyczne lub charakterystyki odnoszące się do różnych rodzajów działalności lub ich wyników i zmierzające do uzyskania optymalnego stopnia uporządkowania w określonym zakresie. Norma zharmonizowana (wg PN-EN 45029:2000) – to norma dotycząca tego samego przedmiotu, zatwierdzona przez różne jednostki normalizujące, zapewniająca zamienność wyrobów, procesów i usług, lub wzajemne rozumienie wyników badań lub informacji podawanych zgodnie z tymi normami.
    Odpowiedź na:
    Pytanie nr 1
    z uwzględnieniem w/w szczegółowych wyjaśnień, należy stwierdzić, iż właściwym, uzasadnionym i celowym jest aby wyroby budowlane wbudowywane w obiektach inwestycji sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Wojtyniów i Bliżyn -spełniały wymagania wynikające z polskich norm przenoszących normy europejskie lub norm innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Powyższy zapis w sposób jednoznaczny dotyczy przedstawionych w pytaniu nr1 norm zharmonizowanych PN-EN 12050-1 Przepompownie ścieków dla budynków i odpływów wydzielonych - zasady budowy i badanie -część 1: Przepompownie ścieków zawierających fekalia, oraz PN-EN 12050-4 Przepompownie ścieków j.w część 4: Zawory zwrotne do przepompowni ścieków bez i z fekaliami.
    Pytanie nr 2
    uwzględniając artykuł 8 Ustawy o systemie oceny zgodności z dnia 30.08.2002r z późniejszymi zmianami zabrania się wprowadzania do obrotu lub oddawania do użytku wyrobu nieposiadającego oznakowania zgodności z wymaganiami zasadniczymi i szczegółowymi, jeżeli wyrób ten podlega takiemu oznakowaniu. Wykonawca robót zobowiązany jest zatem dla zastosowanych urządzeń i materiałów przedstawić Zamawiającemu wszelkie dokumenty wymagane w/w ustawą. Ocena zgodności wyrobów z wymaganiami zasadniczymi tj. dotyczącymi cech wyrobu, jego projektowania lub wytwarzania określonymi w dyrektywach nowego podejścia, oraz zgodności z wymaganiami określonymi w aktach prawnych Wspólnot Europejskich innych niż dyrektywy nowego podejścia (szczegółowymi) - winna być przeprowadzona zgodnie z ustaleniami w/w Ustawy.



    Data wprowadzenia: 2013-06-07 1215
    Data upublicznienia: 2013-06-07
    Art. czytany: 3953 razy

    Drukowanie dokumentuWiadomość wprowadził: Grzegorz Patura lub: [email protected]
    » Pokaż rejestr zmian dla danej wiadomości
    Biuletyn Informacji Publicznej
    Urząd Gminy w Bliżynie

    czynny w godz.:
    poniedziałek - piątek: 730 - 1530

    Urząd Stanu Cywilnego
    Dowody osobiste
    Ewidencja Ludności

    godz. przyjęć
    poniedziałek 745 - 1500
    wtorek-piątek 745 - 1400

    Kasa godziny otwarcia:

    Poniedziałek830-1430
    Wtorek800-1200
    Środa800-1400
    Czwartek800-1200
    Piątek800-1200


    adres skrytki ESP na platformie ePUAP:
    /1cqce463n2/skrytka

    Dziennik Ustaw
    Monitor Polski

    Nr rachunku bankowego:
    Konto do opłat różnych
    31 8520 0007 2001 0010 5688 0001
    Urząd Gminy Bliżyn BS Suchedniów o/Bliżyn

    Nr rachunku bankowego:
    Konto do opłat zagospodarowanie odpadami (śmieci)
    84 8520 0007 2004 0010 5688 0061
    Urząd Gminy Bliżyn BS Suchedniów o/Bliżyn
    Urząd Gminy Bliżyn
    ul. Kościuszki 79A 26-120 Bliżyn
    Nr rachunku bankowego (Konto do opłat różnych):
    31 8520 0007 2001 0010 5688 0001
    Urząd Gminy Bliżyn BS Suchedniów o/Bliżyn

    Nr rachunku bankowego (Konto do opłat zagospodarowanie odpadami (śmieci))
    84 8520 0007 2004 0010 5688 0061
    Urząd Gminy Bliżyn BS Suchedniów o/Bliżyn