UCHWAŁA NR XII/88/04 - w sprawie rozpatrzenia zarzutu Pani Elżbiety Bańkowskiej, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Zagórze 1”, na obszarze gminy Bliżyn. 2004-02-16 1508 Art. czytany: 2561 razy Z dnia: 6 lutego 2004 r. Na podstawie art. 24 ust 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1999r. Nr 15 poz. 139, Nr 41, poz.412, Nr 111, poz.1279, z 2000r. Nr 12, poz.136, Nr 109, poz.1157, Nr 120, poz.1268, z 2001r. Nr 5, poz.42, Nr 14, poz.124, Nr 100, poz.1085, Nr 115, poz. 1229 i Nr 154, poz.1804 oraz z 2002r. Nr 25, poz.253, Nr 113, poz.984, Nr 130, poz. 1112) w związku z art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717), Rada Gminy w Bliżynie uchwala, co następuje: Odrzuca się w całości zarzut z dnia 21.07.2003r., wniesiony przez Panią Elżbietę Bańkowską, zamieszkałą; Odrzucenie zarzutu uzasadnia się następująco: Przywołany w podstawie prawnej przepis art. 24 ust. 3 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym upoważnia Radę Gminy do rozpatrzenia złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zarzutu, który może być przez nią uwzględniony bądź odrzucony. W tym celu Rada Gminy musi podjąć stosowną uchwałę zawierającą uzasadnienie prawne i faktyczne. Wniesiony przez Panią Elżbietę Bańkowską, wniosek do planu złożony w terminie wyłożenia planu do publicznego wglądu, potraktowany jako zarzut, dotyczy nie uwzględnienia w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Zagórze 1”, na obszarze gminy Bliżyn, przeznaczenia wnioskowanej działki na cele zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Przedmiotowy plan zagospodarowania przestrzennego został zainicjowany Uchwałą Nr VIII/61/99 Rady Gminy w Bliżynie z dnia 25 sierpnia 1999r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmian części miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego gminy Bliżyn, w tym obszaru wsi Zagórze. Celem planu było przeznaczenie terenu pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne, zagrodowe, rezydencjonalne wraz z usługami towarzyszącymi, oraz określenie terenów lasów, kompleksów rolniczych, terenu pomnika martyrologii ofiar hitleryzmu oraz terenu fermy hodowlanej. Zadaniem planu było wyodrębnienie terenów skupionych wokół już istniejącej zabudowy, wyznaczenie w ich pobliżu nowych, preferowanych do zabudowy, uwzględniając potrzebę ograniczenia nadmiernego jej rozpraszania, skutkującą później, ponoszeniem przez gminę dodatkowych kosztów związanych z zapewnieniem i urządzeniem dojazdu i infrastruktury technicznej, dla nowo powstałej zabudowy. Działka stanowiąca własność Pani Elżbiety Bańkowskiej, zlokalizowana jest w oddaleniu od istniejącej zabudowy i ustaleniami planu została pozostawiona w dotychczasowym użytkowaniu rolniczym; ze względu na położenie działki wewnątrz terenów leśnych, preferowana jest do ewentualnego zalesienia. Polityka przestrzenna gminy ma na celu zapewnienie ładu przestrzennego, polegającego m. in. na ograniczaniu rozpraszania zabudowy, wyznaczaniu terenów na cele zabudowy, posiadających korzystne uwarunkowania fizjograficzne, dla których istnieje możliwość zapewnienia obsługi komunikacyjnej i możliwość doprowadzenia infrastruktury technicznej, w możliwie ekonomiczny sposób. Przeznaczenie wnioskowanej działki na cele zabudowy mieszkaniowej powodowałoby rozpraszanie zabudowy oraz narażałoby gminę na dodatkowe koszty wynikające z potrzeby zapewnienia nowym terenom budowlanym obsługi komunikacyjnej i infrastruktury technicznej, przez co byłoby sprzeczne z polityką przestrzenną i gospodarczą gminy. Podejmując uchwałę o podjęciu opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ww terenu, w trybie art.12 ust.1 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, Rada Gminy w Bliżynie działała zgodnie z zakresem zadań własnych oraz kompetencjami gminy określonymi m.in. w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Mając wyłączną kompetencję planowania miejscowego (art.4 ust.1 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym) gmina może, pod warunkiem, że działa w granicach i na podstawie prawa, samodzielnie kształtować sposób zagospodarowania obszaru podlegającego jej władztwu planistycznemu. Ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego kształtują, wraz z innymi przepisami prawa, sposób wykonywania prawa własności, które podlega ochronie prawnej. Nie ma jednak charakteru absolutnego, bowiem może być ustawowo ograniczone. Takie właśnie ograniczenia wprowadza m.in. ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym. Biorąc pod uwagę fakt, że gmina, prowadząc procedurę sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działa zgodnie z obowiązującym prawem, w granicach przysługujących gminie - na podstawie art.4 ust.1 wyżej powołanej ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym - władztwa planistycznego, w ramach którego Rada Gminy ustalając przeznaczenie i zasady zagospodarowania terenów położonych na obszarze gminy, może naruszyć prawem chroniony interes wnoszącego zarzut. W takim przypadku gmina nie ma obowiązku uwzględnienia złożonego do projektu planu zarzutu. Obowiązek taki powstaje, gdy naruszony zostanie przepis prawa materialnego. Korzystając z uprawnień wynikających z art. 24 ust.3 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym odrzuca się w całości zgłoszony zarzut. Uchwałę w części dotyczącej nieuwzględnienia wniesionego zarzutu, wnosząca może zaskarżyć do Naczelnego Sądu Administracyjnego Oddział Zamiejscowy w Krakowie, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy w Bliżynie. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Przewodniczący Rady Gminy Mieczysław Bąk |