UCHWAŁA NR XII/91/04 - w sprawie rozpatrzenia zarzutu Pana Romana Madajewskiego, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Zagórze 1”, na obszarze gminy Bliżyn. 2004-02-16 1527 Art. czytany: 2312 razy Z dnia: 6 lutego 2004 r. Na podstawie art. 24 ust 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1999r. Nr 15 poz. 139, Nr 41, poz.412, Nr 111, poz.1279, z 2000r. Nr 12, poz.136, Nr 109, poz.1157, Nr 120, poz.1268, z 2001r. Nr 5, poz.42, Nr 14, poz.124, Nr 100, poz.1085, Nr 115, poz. 1229 i Nr 154, poz.1804 oraz z 2002r. Nr 25, poz.253, Nr 113, poz.984, Nr 130, poz. 1112) w związku z art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717), Rada Gminy w Bliżynie uchwala, co następuje: Odrzuca się w całości zarzut z dnia 25.08.2003r., wniesiony przez Pana Romana Madajewskiego, zamieszkałego; Odrzucenie zarzutu uzasadnia się następująco: Przywołany w podstawie prawnej przepis art. 24 ust. 3 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym upoważnia Radę Gminy do rozpatrzenia złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zarzutu, który może być przez nią uwzględniony bądź odrzucony. W tym celu Rada Gminy musi podjąć stosowną uchwałę zawierającą uzasadnienie prawne i faktyczne. Wniesiony przez Pana Romana Madajewskiego, zarzut dotyczy nie uwzględnienia w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Zagórze 1”, na obszarze gminy Bliżyn, przeznaczenia wnioskowanych działek na cele zabudowy mieszkaniowej. Przedmiotowy plan zagospodarowania przestrzennego został zainicjowany Uchwałą Nr VIII/61/99 Rady Gminy w Bliżynie z dnia 25 sierpnia 1999r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmian części miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego gminy Bliżyn, w tym obszaru wsi Zagórze. Celem planu było przeznaczenie terenu pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne, zagrodowe, rezydencjonalne wraz z usługami towarzyszącymi, określenie terenów lasów, kompleksów rolniczych, terenu pomnika martyrologii ofiar hitleryzmu oraz terenu fermy hodowlanej. Zadaniem planu było wyodrębnienie terenów skupionych wokół już istniejącej zabudowy, wyznaczenie w ich pobliżu nowych, preferowanych do zabudowy, uwzględniając potrzebę ograniczenia nadmiernego jej rozpraszania, skutkującą później, ponoszeniem przez gminę dodatkowych kosztów związanych z zapewnieniem i urządzeniem dojazdu i infrastruktury technicznej, dla nowo powstałej zabudowy. Działki stanowiące własność Pana Romana Madajewskiego, zlokalizowane są w bliskim sąsiedztwie istniejącej zabudowy i ustaleniami planu zostały przeznaczone na cele zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej lub letniskowej (alternatywne zagospodarowanie terenu), w części nie stanowiącej terenów leśnych, pozostałe części wnioskowanych działek, zostały pozostawione w dotychczasowym użytkowaniu leśnym. Przeznaczenie takie wynikało m.in. z uwarunkowań zaistniałych na przedmiotowym terenie i potrzebie ochrony istniejących terenów leśnych przed ich przeznaczaniem na inne cele niż leśne. W związku z powyższym złożony zarzut, dotyczący zagospodarowania terenu działek, składającego zarzut, jest częściowo nieuzasadniony. Podejmując uchwałę o podjęciu opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ww terenu, w trybie art.12 ust.1 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, Rada Gminy w Bliżynie działała zgodnie z zakresem zadań własnych oraz kompetencjami gminy określonymi m.in. w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Mając wyłączną kompetencję planowania miejscowego (art.4 ust.1 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym) gmina może, pod warunkiem, że działa w granicach i na podstawie prawa, samodzielnie kształtować sposób zagospodarowania obszaru podlegającego jej władztwu planistycznemu. Ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego kształtują, wraz z innymi przepisami prawa, sposób wykonywania prawa własności, które podlega ochronie prawnej. Nie ma jednak charakteru absolutnego, bowiem może być ustawowo ograniczone. Takie właśnie ograniczenia wprowadza m.in. ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym. Biorąc pod uwagę fakt, że gmina, prowadząc procedurę sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, działa zgodnie z obowiązującym prawem, w granicach przysługujących gminie - na podstawie art.4 ust.1 wyżej powołanej ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym - władztwa planistycznego, w ramach którego Rada Gminy ustalając przeznaczenie i zasady zagospodarowania terenów położonych na obszarze gminy, może naruszyć prawem chroniony interes wnoszącego zarzut. W takim przypadku gmina nie ma obowiązku uwzględnienia złożonego do projektu planu zarzutu. Obowiązek taki powstaje, gdy naruszony zostanie przepis prawa materialnego. Korzystając z uprawnień wynikających z art. 24 ust.3 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym odrzuca się w całości zgłoszony zarzut. Uchwałę w części dotyczącej nieuwzględnienia wniesionego zarzutu, wnoszący może zaskarżyć do Naczelnego Sądu Administracyjnego Oddział Zamiejscowy w Krakowie, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy w Bliżynie. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Przewodniczący Rady Gminy Mieczysław Bąk |