Zarządzenie Nr 11/2005 WÓJTA GMINY BLIŻYN - w sprawie organizacji stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa oraz utraty mocy obowiązujących niektórych aktów normatywnych Wójta Gminy

2005-04-25 1136
Art. czytany: 2972 razy

Z dnia: 5 kwietnia 2005 roku

Na podstawie § 10 ust. 1 kpt. 1 Zarządzenia nr 4/2005 Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 12 stycznia2005 r. w sprawie organizacji stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa oraz utraty mocy obowiązujących niektórych aktów normatywnych wojewody w związku z art. 18 ust. 4 z dnia 21 listopada ust. 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity- Dz. U. z 2004 r. Nr 241 poz. 2416, z późniejszymi zmianami).

§1


1.W celu zapewnienia ciągłości przyjmowania i przekazywania decyzji organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań we wszystkich stanach gotowości obronnej państwa na terenie Gminy Bliżyn organizuje się system stałych dyżurów dla potrzeb:
1) Wójta Gminy w Urzędzie Gminy
2) Dyrektorów jednostek organizacyjnych podległych Wójtowi Gminy- w siedzibach tych jednostek:
- Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Bliżynie
- Zespole Szkół w Bliżynie
- Szkołach Podstawowych w Mroczkowie, Sorbinie i Odrowążku.

2. Zadania wykonywane w ramach stałych dyżurów obejmują, w szczególności:
1) Uruchamianie w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa;
2) Przekazywanie decyzji upoważnionych organów w sprawie uruchomienia określonych zadań wynikających z wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa oraz przekazywanie właściwym organom informacji o stanie sił uruchamianych podczas podwyższania gotowości obronnej państwa.

§ 2.


W celu szybkiego przekazywania informacji, sygnałów ustala się następujące ogniwa pośrednie:
1) Stanowisko ds. obronnych w Urzędzie Gminy
2) Jednostki organizacyjne podległe Wójtowi znajdujące się na obszarze gminy

§ 3


1. Ustala się następujący obieg informacji w systemie stałych dyżurów:
1) Centrum Zarządzania Kryzysowego Powiatu przekazuje informacje do Urzędu Gminy, a Urząd z kolei do jednostek organizacyjnych,
2) Jednostki organizacyjne przekazują informacje i meldunki do Urzędu Gminy, a Urząd do Centrum Zarządzania Kryzysowego Powiatu,

§ 4


1. Stałe dyżury, o których mowa w § 1, organizuje się przy wykorzystaniu personelu Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych
2. Do pełnienia dyżurów nie mogą być wyznaczone osoby posiadające przydziały mobilizacyjne lub organizacyjno mobilizacyjne.

§ 5


1. Do zadań osób pełniących dyżury należy w szczególności:
1) Przyjmowanie i ewidencjonowanie oraz dostarczanie adresatowi decyzji i informacji adresowanych do organów i podmiotów gospodarczych na rzecz których działają;
2) Powiadamianie określonych osób o obowiązku niezwłocznego stawienia się we wskazanym miejscu i czasie;
3) Ewidencjonowanie oraz przekazywanie nakazanych decyzji i informacji organów na rzecz których działają, do organów i jednostek im podległych;
4) Ewidencjonowanie oraz przekazywanie nakazanych informacji organów na rzecz których działają do organów nadrzędnych;
5) Przyjmowanie, ewidencjonowanie oraz przekazywanie nakazanych informacji w ramach współpracy (współdziałania) organów i jednostek organizacyjnych;
6) Wykonywanie czynności związanych z przyjmowaniem i przekazywaniem sygnałów (haseł) za pomocą tabeli sygnałowej, prowadzenie ich ewidencji oraz przekazywanie ich treści adresatom.

2. Obowiązki osób pełniących stałe dyżury w Urzędzie Gminy i jednostkach organizacyjnych określają odrębne przepisy, wydane przez Ministrów: Obrony Narodowej oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji.

3. Osoby pełniące stałe dyżury, sygnały i polecenia w zakresie zadań realizowanych na rzecz Sił Zbrojnych, otrzymane ze Starostwa Powiatowego lub Wojskowej Komendy Uzupełnień w Starachowicach albo za pośrednictwem jednostki Policji, są zobowiązane do niezwłocznego przekazywania ich adresatom lub osobom przez nich upoważnionym.

§ 6


W stałej gotowości obronnej państwa, stałe dyżury mogą być uruchomione w pełnym lub ograniczonym zakresie:
1) Na podstawie decyzji Starosty Powiatu- w celu zrealizowania zadań mobilizacyjnych na rzecz Sił zbrojnych, przekazanej odpowiednio przez Wojskową Komendę Uzupełnień.
2) Na podstawie decyzji organów nadrzędnych- w celu zrealizowania zadań na rzecz tych organów oraz w celach szkoleniowych lub innych uzasadnionych przypadkach (np. klęski żywiołowe, awarie, katastrofy zagrażające bezpieczeństwu życia lub mienia ludności).

§ 7


1. W wyższych stanach gotowości obronnej państwa, uruchomienie stałych dyżurów następuje na podstawie zarządzenia Prezesa Rady Ministrów lub organów nadrzędnych dla których dyżury te maja być pełnione.

§ 8


Decyzja w sprawie stałych dyżurów może być przekazana:
1) Bezpośrednio- ustnie przez organy upoważnione do uruchamiania stałych dyżurów;
2) Pośrednio- przez osoby upoważnione na piśmie uwierzytelnionym podpisem i pieczęcią urzędową organu upoważnionego do uruchomienia stałych dyżurów;
3) Pisemnie- przez doręczenie lub przesłanie odpowiedniego dokumentu;
4) Za pomocą technicznych środków łączności;

§ 9


1. Stałe dyżury są pełnione przez zmiany dyżurne według ustalonego planu.
W skład jednej zmiany wchodzą:
1) Starszy dyżurny- 1 osoba;
2) Dyżurni- 1-3 osoby;
3) Dyżurny kierowca- 1 osoba z samochodem.

2. Czas pełnienia dyżuru przez jedną zmianę wynosi 12 godzin. Stały dyżur pełniony jest w systemie dwuzmianowym w godzinach:
1) I zmiana- od godz. 8.00 do godz. 20.00
2) II zmiana- od godz. 20.00 do godz.8.00 dnia następnego.

3. Stały dyżur w godzinach pracy może być pełniony przez jedna osobę.

§ 10


1. Stały dyżur Wójta Gminy i dyrektorów jednostek organizacyjnych należy wyposażyć w niezbędne dokumenty:
- w szczegółową instrukcję działania stałego dyżuru stanowiącą załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia
- plan alarmowania (powiadamiania) pracowników w miejscu pracy;
- plan powiadamiania pracowników w miejscu zamieszkania;
- wykazy pracowników powiadamianych przez łączników;
- wykaz jednostek organizujących stały dyżur w organach nadrzędnych, podległych i współdziałających;
- plan pełnienia stałego dyżuru;
- dziennik ewidencji przyjętych i nadanych informacji i sygnałów;
- książkę meldunków starszego dyżurnego;
- tabele rozmównicze i kodowe (po ich otrzymaniu);
- wyciąg z instrukcji przeciwpożarowej;
- wykaz sygnałów powszechnego alarmowania i powiadamiania;
- brudnopis;
oraz dokumenty pomocnicze, takie jak:
- wykaz dokumentów stałego dyżuru;
- spis abonentów central telefonicznych;
- schemat łączności;
- spis inwentarza w pomieszczeniach stałego dyżuru;
- kartę aktualizacji dokumentów stałego dyżuru itp.

2. Dokumenty w/ w od 1-11 stanowią załączniki do Instrukcji Stałego Dyżuru Wójta

3.Dotychczasowa aktualizacja stałych dyżurów, po jej aktualizacji staje się dokumentacją określoną w ust. 1.

4. Miejscem pełnienia stałego dyżuru powinno być pomieszczenie znajdujące się w pobliżu miejsca pracy kierownika organu na rzecz którego działa ten dyżur. Pomieszczenie powinno być wyposażone w środki łączności, niezbędny sprzęt kwaterunkowy i biurowy oraz oświetlenie zastępcze.
Stały dyżur wyposaża się w przybory do pisania oraz opaski koloru biało czerwonego. Osobom pełniącym stały dyżur należy zapewnić warunki
do spożycia posiłku oraz do odpoczynku.

5. Stałemu dyżurowi będą przydzielone środki transportu wraz z kierowcami pobrane w ramach świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony kraju.

§ 11


Zobowiązuje się dyrektorów jednostek organizacyjnych gminy do opracowania dokumentacji dotyczącej procedur uruchamiania stałego dyżuru w uzgodnieniu z pracownikiem prowadzącym sprawy obronne w Urzędzie Gminy.

§ 12


1. Osoby wyznaczone do pełnienia stałego dyżuru podlegają szkoleniu które prowadzi się dwukrotnie w cyklu rocznym.

2. W ramach szkolenia o którym mowa w ust. 1, prowadzi się zajęcia teoretyczne i treningi z zakresu uruchamiania i pełnienia stałego dyżuru oraz prowadzenia dokumentacji.

§ 13


Wójt Gminy i dyrektorzy jednostek organizacyjnych określą:
1) Zasady organizacyjne pełnienia dyżurów;
2) Osoby odpowiedzialne za organizację i funkcjonowanie stałego dyżuru oraz sposób sprawdzania jego gotowości do działania;
3) System szkolenia osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru;

§ 14


Zobowiązuje się Sekretarza Gminy do sprawowania nadzoru nad całokształtem spraw związanych z organizacją i funkcjonowaniem stałych dyżurów oraz ćwiczebnego sprawdzania ich gotowości do funkcjonowania, a także wydania niezbędnych wytycznych i wzorów dokumentów w tym zakresie, a w szczególności do:
1) Udzielenia dyrektorom jednostek organizacyjnych podległych Wójtowi Gminy, instruktażu i pomocy merytorycznej
w przygotowaniu podległych im stałych dyżurów;
2) Kontroli spraw dotyczących stałych dyżurów w jednostkach organizacyjnych podległych Wójtowi Gminy oraz ćwiczebnego sprawdzania ich gotowości do funkcjonowania.

§ 15


System stałych dyżurów, według zasad określonych w niniejszym zarządzeniu należy zorganizować do dnia 30 kwietnia 2005 roku.

§ 16


Tracą moc zarządzenia:
1) Zarządzenie Nr Pf3/97 Wójta Gminy Bliżyn z dnia 17 listopada 1997 roku w sprawie sprawozdań związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa w Gminie Bliżyn.
2) Zarządzenie Nr 4/2001 Wójta Gminy Bliżyn z dnia 12 czerwca 2001 roku w sprawie organizacji szkolenia obronnego Urzędu Gminy i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 17


Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Wójt Gminy Bliżyn
Tomasz Rokita