Zarządzenie Nr 11/2005 WÓJTA GMINY BLIŻYN - w sprawie organizacji stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa oraz utraty mocy obowiązujących niektórych aktów normatywnych Wójta Gminy 2005-04-25 1136 Art. czytany: 2972 razy Z dnia: 5 kwietnia 2005 roku Na podstawie § 10 ust. 1 kpt. 1 Zarządzenia nr 4/2005 Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 12 stycznia2005 r. w sprawie organizacji stałych dyżurów na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa oraz utraty mocy obowiązujących niektórych aktów normatywnych wojewody w związku z art. 18 ust. 4 z dnia 21 listopada ust. 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity- Dz. U. z 2004 r. Nr 241 poz. 2416, z późniejszymi zmianami). 1.W celu zapewnienia ciągłości przyjmowania i przekazywania decyzji organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań we wszystkich stanach gotowości obronnej państwa na terenie Gminy Bliżyn organizuje się system stałych dyżurów dla potrzeb: 1) Wójta Gminy w Urzędzie Gminy 2) Dyrektorów jednostek organizacyjnych podległych Wójtowi Gminy- w siedzibach tych jednostek: - Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Bliżynie - Zespole Szkół w Bliżynie - Szkołach Podstawowych w Mroczkowie, Sorbinie i Odrowążku. 2. Zadania wykonywane w ramach stałych dyżurów obejmują, w szczególności: 1) Uruchamianie w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa; 2) Przekazywanie decyzji upoważnionych organów w sprawie uruchomienia określonych zadań wynikających z wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa oraz przekazywanie właściwym organom informacji o stanie sił uruchamianych podczas podwyższania gotowości obronnej państwa. W celu szybkiego przekazywania informacji, sygnałów ustala się następujące ogniwa pośrednie: 1) Stanowisko ds. obronnych w Urzędzie Gminy 2) Jednostki organizacyjne podległe Wójtowi znajdujące się na obszarze gminy 1. Ustala się następujący obieg informacji w systemie stałych dyżurów: 1) Centrum Zarządzania Kryzysowego Powiatu przekazuje informacje do Urzędu Gminy, a Urząd z kolei do jednostek organizacyjnych, 2) Jednostki organizacyjne przekazują informacje i meldunki do Urzędu Gminy, a Urząd do Centrum Zarządzania Kryzysowego Powiatu, 1. Stałe dyżury, o których mowa w § 1, organizuje się przy wykorzystaniu personelu Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych 2. Do pełnienia dyżurów nie mogą być wyznaczone osoby posiadające przydziały mobilizacyjne lub organizacyjno mobilizacyjne. 1. Do zadań osób pełniących dyżury należy w szczególności: 1) Przyjmowanie i ewidencjonowanie oraz dostarczanie adresatowi decyzji i informacji adresowanych do organów i podmiotów gospodarczych na rzecz których działają; 2) Powiadamianie określonych osób o obowiązku niezwłocznego stawienia się we wskazanym miejscu i czasie; 3) Ewidencjonowanie oraz przekazywanie nakazanych decyzji i informacji organów na rzecz których działają, do organów i jednostek im podległych; 4) Ewidencjonowanie oraz przekazywanie nakazanych informacji organów na rzecz których działają do organów nadrzędnych; 5) Przyjmowanie, ewidencjonowanie oraz przekazywanie nakazanych informacji w ramach współpracy (współdziałania) organów i jednostek organizacyjnych; 6) Wykonywanie czynności związanych z przyjmowaniem i przekazywaniem sygnałów (haseł) za pomocą tabeli sygnałowej, prowadzenie ich ewidencji oraz przekazywanie ich treści adresatom. 2. Obowiązki osób pełniących stałe dyżury w Urzędzie Gminy i jednostkach organizacyjnych określają odrębne przepisy, wydane przez Ministrów: Obrony Narodowej oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji. 3. Osoby pełniące stałe dyżury, sygnały i polecenia w zakresie zadań realizowanych na rzecz Sił Zbrojnych, otrzymane ze Starostwa Powiatowego lub Wojskowej Komendy Uzupełnień w Starachowicach albo za pośrednictwem jednostki Policji, są zobowiązane do niezwłocznego przekazywania ich adresatom lub osobom przez nich upoważnionym. W stałej gotowości obronnej państwa, stałe dyżury mogą być uruchomione w pełnym lub ograniczonym zakresie: 1) Na podstawie decyzji Starosty Powiatu- w celu zrealizowania zadań mobilizacyjnych na rzecz Sił zbrojnych, przekazanej odpowiednio przez Wojskową Komendę Uzupełnień. 2) Na podstawie decyzji organów nadrzędnych- w celu zrealizowania zadań na rzecz tych organów oraz w celach szkoleniowych lub innych uzasadnionych przypadkach (np. klęski żywiołowe, awarie, katastrofy zagrażające bezpieczeństwu życia lub mienia ludności). 1. W wyższych stanach gotowości obronnej państwa, uruchomienie stałych dyżurów następuje na podstawie zarządzenia Prezesa Rady Ministrów lub organów nadrzędnych dla których dyżury te maja być pełnione. Decyzja w sprawie stałych dyżurów może być przekazana: 1) Bezpośrednio- ustnie przez organy upoważnione do uruchamiania stałych dyżurów; 2) Pośrednio- przez osoby upoważnione na piśmie uwierzytelnionym podpisem i pieczęcią urzędową organu upoważnionego do uruchomienia stałych dyżurów; 3) Pisemnie- przez doręczenie lub przesłanie odpowiedniego dokumentu; 4) Za pomocą technicznych środków łączności; 1. Stałe dyżury są pełnione przez zmiany dyżurne według ustalonego planu. W skład jednej zmiany wchodzą: 1) Starszy dyżurny- 1 osoba; 2) Dyżurni- 1-3 osoby; 3) Dyżurny kierowca- 1 osoba z samochodem. 2. Czas pełnienia dyżuru przez jedną zmianę wynosi 12 godzin. Stały dyżur pełniony jest w systemie dwuzmianowym w godzinach: 1) I zmiana- od godz. 8.00 do godz. 20.00 2) II zmiana- od godz. 20.00 do godz.8.00 dnia następnego. 3. Stały dyżur w godzinach pracy może być pełniony przez jedna osobę. 1. Stały dyżur Wójta Gminy i dyrektorów jednostek organizacyjnych należy wyposażyć w niezbędne dokumenty: - w szczegółową instrukcję działania stałego dyżuru stanowiącą załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia - plan alarmowania (powiadamiania) pracowników w miejscu pracy; - plan powiadamiania pracowników w miejscu zamieszkania; - wykazy pracowników powiadamianych przez łączników; - wykaz jednostek organizujących stały dyżur w organach nadrzędnych, podległych i współdziałających; - plan pełnienia stałego dyżuru; - dziennik ewidencji przyjętych i nadanych informacji i sygnałów; - książkę meldunków starszego dyżurnego; - tabele rozmównicze i kodowe (po ich otrzymaniu); - wyciąg z instrukcji przeciwpożarowej; - wykaz sygnałów powszechnego alarmowania i powiadamiania; - brudnopis; oraz dokumenty pomocnicze, takie jak: - wykaz dokumentów stałego dyżuru; - spis abonentów central telefonicznych; - schemat łączności; - spis inwentarza w pomieszczeniach stałego dyżuru; - kartę aktualizacji dokumentów stałego dyżuru itp. 2. Dokumenty w/ w od 1-11 stanowią załączniki do Instrukcji Stałego Dyżuru Wójta 3.Dotychczasowa aktualizacja stałych dyżurów, po jej aktualizacji staje się dokumentacją określoną w ust. 1. 4. Miejscem pełnienia stałego dyżuru powinno być pomieszczenie znajdujące się w pobliżu miejsca pracy kierownika organu na rzecz którego działa ten dyżur. Pomieszczenie powinno być wyposażone w środki łączności, niezbędny sprzęt kwaterunkowy i biurowy oraz oświetlenie zastępcze. Stały dyżur wyposaża się w przybory do pisania oraz opaski koloru biało czerwonego. Osobom pełniącym stały dyżur należy zapewnić warunki do spożycia posiłku oraz do odpoczynku. 5. Stałemu dyżurowi będą przydzielone środki transportu wraz z kierowcami pobrane w ramach świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony kraju. Zobowiązuje się dyrektorów jednostek organizacyjnych gminy do opracowania dokumentacji dotyczącej procedur uruchamiania stałego dyżuru w uzgodnieniu z pracownikiem prowadzącym sprawy obronne w Urzędzie Gminy. 1. Osoby wyznaczone do pełnienia stałego dyżuru podlegają szkoleniu które prowadzi się dwukrotnie w cyklu rocznym. 2. W ramach szkolenia o którym mowa w ust. 1, prowadzi się zajęcia teoretyczne i treningi z zakresu uruchamiania i pełnienia stałego dyżuru oraz prowadzenia dokumentacji. Wójt Gminy i dyrektorzy jednostek organizacyjnych określą: 1) Zasady organizacyjne pełnienia dyżurów; 2) Osoby odpowiedzialne za organizację i funkcjonowanie stałego dyżuru oraz sposób sprawdzania jego gotowości do działania; 3) System szkolenia osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru; Zobowiązuje się Sekretarza Gminy do sprawowania nadzoru nad całokształtem spraw związanych z organizacją i funkcjonowaniem stałych dyżurów oraz ćwiczebnego sprawdzania ich gotowości do funkcjonowania, a także wydania niezbędnych wytycznych i wzorów dokumentów w tym zakresie, a w szczególności do: 1) Udzielenia dyrektorom jednostek organizacyjnych podległych Wójtowi Gminy, instruktażu i pomocy merytorycznej w przygotowaniu podległych im stałych dyżurów; 2) Kontroli spraw dotyczących stałych dyżurów w jednostkach organizacyjnych podległych Wójtowi Gminy oraz ćwiczebnego sprawdzania ich gotowości do funkcjonowania. System stałych dyżurów, według zasad określonych w niniejszym zarządzeniu należy zorganizować do dnia 30 kwietnia 2005 roku. Tracą moc zarządzenia: 1) Zarządzenie Nr Pf3/97 Wójta Gminy Bliżyn z dnia 17 listopada 1997 roku w sprawie sprawozdań związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa w Gminie Bliżyn. 2) Zarządzenie Nr 4/2001 Wójta Gminy Bliżyn z dnia 12 czerwca 2001 roku w sprawie organizacji szkolenia obronnego Urzędu Gminy i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania. Wójt Gminy Bliżyn Tomasz Rokita |