|
|
|
|
Przetargi Przetargi - rok 2013
|
|
Odpowiedzi na pytania - dotyczy zamówienia: Budowa kanalizacji sanitarnej w Bliżynie – II etap
Zadanie nr 4/2013 Budowa kanalizacji sanitarnej w Bliżynie – II etap, Gmina Bliżyn
Zapytania do SIWZ
Pytanie 1.
Czy w świetle zapisów znowelizowanego art. 30 Prawo Zamówień Publicznych wymienione w specyfikacji wyroby budowlane powinny spełniać wymagania wynikające z Polskich Norm przenoszących normy europejskie PN-EN (normy zharmonizowane), a w szczególności dla:
- przepompowni ścieków, wymagania normy PN-EN 12050-1:2002
- zaworów zwrotnych, wymagania normy PN-EN 12050-4:2002
Pytanie 2.
W myśl art. 8 ust. 5 Ustawy o systemie oceny zgodności z dnia 30.08.2002r i jej nowelizacji z dnia 15.12.2006r zabrania się wprowadzania do użytku i do obrotu wyrobów nie posiadających oznakowania zgodności z wymaganiami zasadniczymi i szczegółowymi. Wobec powyższego, czy od wykonawcy robót będzie żądane stosowne oświadczenie na wymienioną okoliczność w odniesieniu do wyrobów opisanych w pytaniu 1.
Odpowiadając na przesłane zapytania należy stwierdzić, że obowiązujące Prawo zamówień publicznych w treści art. 30 nie zostało znowelizowane.
Zastosowanie norm zharmonizowanych pozwalających na domniemanie zgodności pozostaje w zakresie Dyrektyw Nowego Podejścia dobrowolne (z pewnymi wyjątkami, np. Dyrektywa 89/106 materiały budowlane). Dopuszczalnym jest wyprodukowanie wyrobu bezpośrednio w oparciu o wymagania zasadnicze. Stosowanie tych norm daje jednakże producentowi (oferentowi) bezsporną korzyść w postaci ww. domniemania zgodności, oraz ułatwia przeprowadzanie procedur oceny zgodności, ponieważ stosując normy zharmonizowane w procesie wytwarzania wyrobu (projektowania, produkcji, itd.) ma on pewność, że wyrób będzie zgodny z wymaganiami dyrektywy w obszarze, którego norma dotyczy.
Zatem wykazanie zgodności wyrobu z normami zharmonizowanymi jest najprostszą metodą wykazania przez producenta(oferenta) - zgodności z wymaganiami w/w dyrektywy.
Ewentualne nie stosowanie się do wymagań norm zharmonizowanych może wywołać zarzuty, iż wyrób nie jest zaprojektowany(wykonany) w oparciu o aktualny stan wiedzy i może powodować zwiększone ryzyko związane z używaniem (eksploatacją) wyrobu, co byłoby niezgodne z wymaganiami dyrektywy.
Należy podkreślić, iż jednym z głównych celów Unii Europejskiej (UE) było i jest utworzenie jednolitego (wspólnego) rynku oraz wyeliminowanie wszystkich ograniczeń w handlu. Ograniczenia w swobodnym obrocie towarów możliwe są do wyeliminowania tylko poprzez harmonizację przepisów technicznych na poziomie UE. Wprowadzone na obszarze EWG w 1985 roku tzw. Dyrektywy Nowego Podejścia zawierają określone wymagania zasadnicze dotyczące bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i środowiska naturalnego, aspektów ekonomicznych oraz innych, istotnych ze względu na interes publiczny, a także ujednolicone procedury przeprowadzenia oceny zgodności. Dyrektywa jest aktem prawnym UE skierowanym do państw członkowskich. Nakłada ona na państwa członkowskie obowiązek wydania w określonym terminie, własnych przepisów krajowych wprowadzających w życie treść dyrektywy. W przypadku Dyrektyw Nowego Podejścia przepisy krajowe muszą być w pełni zgodne z ich postanowieniami, a wszelkie krajowe regulacje sprzeczne z dyrektywami muszą zostać uchylone.
W/w „Nowe Podejście” zostało uzupełnione w 1989 roku przez tzw. Globalne Podejście do badań i certyfikacji, które określa obowiązujące w UE zasady oceny zgodności wyrobów z przepisami i normami.
W Dyrektywach Nowego Podejścia zawarte są tylko wymagania zasadnicze, które musi spełniać wyrób oferowany na rynku UE, aby był dopuszczony do swobodnego obrotu na tym rynku. Bowiem wymagania szczegółowe zawarte są w zharmonizowanych normach europejskich.
Polskie Normy wg ustawy o normalizacji z dnia 12 września 2002 r. (Dz. U. Nr 169 poz. 1386 – z póź. zm.), to powszechnie dostępne normy krajowe, przyjęte w drodze konsensu i zatwierdzone przez krajową jednostkę normalizującą, a ich stosowanie jest dobrowolne. Norma przeznaczona do powszechnego i wielokrotnego stosowania – zawiera zasady, wytyczne lub charakterystyki odnoszące się do różnych rodzajów działalności lub ich wyników i zmierzające do uzyskania optymalnego stopnia uporządkowania w określonym zakresie. Norma zharmonizowana (wg PN-EN 45029:2000) – to norma dotycząca tego samego przedmiotu, zatwierdzona przez różne jednostki normalizujące, zapewniająca zamienność wyrobów, procesów i usług, lub wzajemne rozumienie wyników badań lub informacji podawanych zgodnie z tymi normami.
Odpowiedź na:
Pytanie nr 1
z uwzględnieniem w/w szczegółowych wyjaśnień, należy stwierdzić, iż właściwym, uzasadnionym i celowym jest aby wyroby budowlane wbudowywane w obiektach inwestycji sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Wojtyniów i Bliżyn -spełniały wymagania wynikające z polskich norm przenoszących normy europejskie lub norm innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Powyższy zapis w sposób jednoznaczny dotyczy przedstawionych w pytaniu nr1 norm zharmonizowanych PN-EN 12050-1 Przepompownie ścieków dla budynków i odpływów wydzielonych - zasady budowy i badanie -część 1: Przepompownie ścieków zawierających fekalia, oraz PN-EN 12050-4 Przepompownie ścieków j.w część 4: Zawory zwrotne do przepompowni ścieków bez i z fekaliami.
Pytanie nr 2
uwzględniając artykuł 8 Ustawy o systemie oceny zgodności z dnia 30.08.2002r z późniejszymi zmianami zabrania się wprowadzania do obrotu lub oddawania do użytku wyrobu nieposiadającego oznakowania zgodności z wymaganiami zasadniczymi i szczegółowymi, jeżeli wyrób ten podlega takiemu oznakowaniu. Wykonawca robót zobowiązany jest zatem dla zastosowanych urządzeń i materiałów przedstawić Zamawiającemu wszelkie dokumenty wymagane w/w ustawą. Ocena zgodności wyrobów z wymaganiami zasadniczymi tj. dotyczącymi cech wyrobu, jego projektowania lub wytwarzania określonymi w dyrektywach nowego podejścia, oraz zgodności z wymaganiami określonymi w aktach prawnych Wspólnot Europejskich innych niż dyrektywy nowego podejścia (szczegółowymi) - winna być przeprowadzona zgodnie z ustaleniami w/w Ustawy.
Data wprowadzenia: 2013-06-07 1215 Data upublicznienia: 2013-06-07 Art. czytany: 4382 razy
|
|
Wiadomość wprowadził: Grzegorz Patura lub: [email protected]
|
» Pokaż rejestr zmian dla danej wiadomości
|
|
|
|
|
Urząd Gminy w Bliżynie
czynny w godz.:
poniedziałek - piątek: 730 - 1530
Urząd Stanu Cywilnego
Dowody osobiste
Ewidencja Ludności
godz. przyjęć
poniedziałek 745 - 1500
wtorek-piątek 745 - 1400
Kasa godziny otwarcia:
Poniedziałek | 830-1430 | Wtorek | 800-1200 | Środa | 800-1400 | Czwartek | 800-1200 | Piątek | 800-1200 |
adres skrytki ESP na platformie ePUAP:
/1cqce463n2/skrytka
Dziennik Ustaw
Monitor Polski
Nr rachunku bankowego:
Konto do opłat różnych
31 8520 0007 2001 0010 5688 0001
Urząd Gminy Bliżyn BS Suchedniów o/Bliżyn
Nr rachunku bankowego:
Konto do opłat zagospodarowanie odpadami (śmieci)
84 8520 0007 2004 0010 5688 0061
Urząd Gminy Bliżyn BS Suchedniów o/Bliżyn
|
|
|