|
|
|
|
Rada Gminy Sesje Rady Gminy Protokoły z sesji Rady Protokoły z sesji Rady Gminy IV kadencji
|
|
Protokół z sesji Rady Gminy z dnia 6 lutego 2004 r.
P r o t o k ó ł Nr XII/04
z sesji Rady Gminy w Bliżynie, która odbyła się w dniu 6 lutego 2004r. w świetlicy OSP w Bliżynie.
Na sesji obecni byli wszyscy radni a także zaproszeni goście w osobach:
1. Pan Roman Białek – przedstawiciel Powiatowego Urzędu Pracy w Skarżysku-Kam.
2. Pan Krzysztof Sułek – Prezes Zarządu Powiatowego Ligi Polskich Rodzin w Skarżysku-Kam.
3. Pan Tomasz Rokita – Wójt Gminy Bliżyn
4. Pan Mariusz Walachnia – Sekretarz Gminy
5. Pani Alina Ołownia – Skarbnik Gminy
6. Pan Tadeusz Barański – Radca Prawny Urzędu Gminy
7. Pani Anna Miernik – Kierownik Referatu Rozwoju Strategicznego Gminy
8. Pani Anna Kowalik – obsługa Rady
9. Ksiądz Jacenty Socha – Proboszcz Parafii Rzymsko-Katolickiej w Sorbinie
10. Ksiądz Andrzej Olszewski – Proboszcz Parafii Rzymsko-Katolickiej w Odrowążku
11. Pan Józef Nowak – Dyrektor Zespołu Szkół w Bliżynie
12. Pan Sylwester Koziński – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Mroczkowie
13. Pan Mirosław Owczarek – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Odrowążku
14. Pan Henryk Żak – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Sorbinie
15. Pan Andrzej Kurpeta – Prezes Zarządu Oddziału ZNP w Bliżynie
16. Pani Bożena Zep-Nowek – przedstawiciel NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty i Wychowania w Skarżysku-Kam.
17. Pani Zofia Nowak – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bliżynie
18. Pan Adam Młodawski – Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Bliżynie
19. Pani Beata Wojciechowska – Tygodnik Skarżyski
W obradach sesji uczestniczyli sołtysi oraz mieszkańcy gminy.
Zatwierdzony porządek obrad sesji:
1. Otwarcie, stwierdzenie kworum, przyjęcie porządku obrad sesji.
2. Przyjęcie protokołu z obrad XI sesji Rady.
3. Informacja Wójta o pracy między sesjami.
4. Informacja Wójta o realizacji uchwał Rady podjętych na ostatniej sesji.
5. Wystąpienia zaproszonych gości.
6. Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.
7. Informacja o stanie bezrobocia na terenie gminy Bliżyn:
a/ wystąpienie kierownika Powiatowego Urzędu Pracy w Skarżysku-Kam. oraz Wójta Gminy,
b/ stanowisko Komisji Oświaty, Kultury, Spraw Społecznych i Socjalnych,
c/ dyskujsa,
d/ przyjęcie informacji.
8. Podjęcie uchwał w sprawach:
a/ celowości budowy sal gimnastycznych przy Zespole Szkół w Bliżynie oraz Szkole Podstawowej w Odrowążku,
b/ wykonania analizy planowanych wydatków budżetowych gminy Bliżyn do 2006 roku.
9. Uchwalenie budżetu gminy na 2004 rok:
a/ przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z opinią RIO,
b/ opinia Komisji Budżetowo-Finansowej, Rozwoju Gospodarczego i Gospodarki Gminy,
c/ stanowisko Wójta w sprawie opinii i wniosków Komisji,
d/ dyskusja i głosowanie poprawek do projektu uchwały,
e/ głosowanie nad projektem uchwały budżetowej po poprawkach.
10. Podjęcie uchwał w sprawach:
a/ przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok,
b/ zbycia nieruchomości,
c/ zasad udzielania i rozmiaru zniżek nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach oraz szczegółowych zasad zwalniania od obowiązku realizacji tygodniowego wymiaru godzin dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
d/ ustalenia sieci prowadzonych przez gminę oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych,
e/ rozpatrzenia zarzutu Pani Elżbiety Bańkowskiej, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Zagórze 1”, na obszarze gminy Bliżyn,
f/ rozpatrzenia zarzutu Pana Andrzeja Wołosz, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Zagórze 1”, na obszarze gminy Bliżyn,
g/ rozpatrzenia zarzutu Pani Ireny Orzechowskiej, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Zagórze 1”, na obszarze gminy Bliżyn,
h/ rozpatrzenia zarzutu Pana Romana Madajewskiego, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Zagórze 1”, na obszarze gminy Bliżyn,
i/ rozpatrzenia zarzutu Pani Krystyny Engelaan, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Zagórze 1”, na obszarze gminy Bliżyn,
j/ rozpatrzenia zarzutu Pana Stefana Koryckiego, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „”Zagórze 1”, na obszarze gminy Bliżyn,
k/ rozpatrzenia zarzutu Pani Wandy Świat, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Zagórze 1”, na obszarze gminy Bliżyn,
l/ rozpatrzenia zarzutu Pana Andrzeja Kuszewskiego, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Bliżyn 1”, na obszarze gminy Bliżyn,
ł/ rozpatrzenia protestu Pani Leokadii Supernak, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Wojtyniów 1”, na obszarze gminy Bliżyn,
m/ rozpatrzenia protestu Państwa Ryszarda i Danuty Piórkowskich, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Gilów 1”, na obszarze gminy Bliżyn,
n/ zmian w Statucie Gminy Bliżyn,
o/ wyboru banku do wykonywania obsługi bankowej budżetu gminy.
11. Sprawozdania z działalności Komisji Rady za 2003 rok.
12. Informacje, komunikaty i oświadczenia.
13. Zamknięcie obrad sesji.
Przebieg obrad sesji:
Ad. 1
Dwunastą z kolei sesję Rady Gminy w Bliżynie otworzył i poprowadził Pan Mieczysław Bąk – Przewodniczący Rady.
Po przywitaniu wszystkich obecnych i stwierdzeniu kworum Przewodniczący odczytał projekt porządku obrad informując jednocześnie, że na mocy art.20 ust.5 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym Wójt zgłosił do porządku obrad projekt uchwały w sprawie wyboru banku do wykonywania obsługi bankowej budżetu gminy. Rada jednogłośnie /15 głosów za/ przyjęła ten wniosek. Ponadto Pan Bąk zgłosił wniosek o przesunięcie punktu 9 a/ i b/ przed punkt 8 dotyczący uchwalenia budżetu gminy Bliżyn na 2004 rok. Wniosek został przyjęty przez Radę /10 głosów za, 2 przeciwko, 2 wstrz. się/.
Radny Zygmunt Żebrowski zgłosił wniosek o przesunięcie punktu 6 po punkcie 8 porządku obrad ze względu na to, iż nie wykluczone jest że będą pytania ze strony gości co do budżetu.
Pan Mieczysław Bąk uważa, że porządek jest zgodny z obowiązującym statutem gminy i ustawą samorządową dlatego nie ma podstaw do naruszania obowiązujących zasad niemniej jednak wniosek poddał pod głosowanie w wyniku którego nie został on przyjęty / 5 głosów za, 9 przeciwko, 1 wstrz. się/.
Porządek obrad sesji został przyjęty wynikiem głosowania: 10 głosów za,
5 wstrz. się.
Ad. 2
Protokół z obrad jedenastej sesji Rady został jednogłośnie przyjęty przez radnych.
Ad. 3 i 4
Wójt Gminy przedstawił informację o swojej pracy między sesjami oraz informację o realizacji uchwał Rady /informacje w załączeniu/.
Ad. 5
W wystąpieniach zaproszonych gości głos zabrał Pan Krzysztof Sułek –Prezes Zarządu Powiatowego Ligi Polskich Rodzin w Skarżysku-Kam., który nawiązał do celowości budowy sal gimnastycznych. Uważa, że za budową sal przemawiają względy zdrowotne młodzieży, w czasie kiedy jest tak wiele wad postawy, stąd należy zadbać o prawidłowy rozwój młodzieży. To poniesie za sobą wydatki ale w przyszłości zaowocuje. Koszt budowy sali waha się
w granicach 900.000zł. Polecał budowę sali o wymiarach 12x25m, która w zupełności wystarczy na zajęcia lekcyjne. Także przewidywana sala korekcyjna w zapleczu będzie bardzo pomocna. Sala gimnastyczna może służyć nie tylko jako ośrodek sportu ale również jako ośrodek kulturotwórczy, gdzie mogą się odbywać imprezy kulturalne. Zwrócił się również o budowę drogi Bliżyn – Jastrzębia ze względu na odbywający się tą trasą wyścig kolarski. Kończąc swoje wystąpienie Pan Sułek uważa, że jego wypowiedź może zostać odebrana jako swojego rodzaju agitacja ale jednocześnie gorąco namawia Radę do podjęcia działań w zakresie spraw poruszonych w swojej wypowiedzi.
Następnie głos zabrał Wójt Gminy, który podziękował za zabranie głosu w tak ważnych sprawach inwestycyjnych dotyczących gminy Bliżyn. Podziękował również za reprezentowanie gminy Bliżyn na mistrzostwach Województwa Świętokrzyskiego w turnieju 4 stoków. Jest wicemistrzem w tej kategorii.
Pan Mieczysław Bąk podziękował Panu Prezesowi za wystąpienie i życzył osiągnięcia mistrzostwa Polski.
Ad. 6
Interpelacje i zapytania radnych:
Pani Janina Kołek zwróciła uwagę na to, że miała być omawiana sprawa bezrobocia i ponadto głos chciał zabrać Pan Adam Młodawski – Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Bliżynie.
Pan Mieczysław Bąk wyjaśnił, że temat bezrobocia będzie omawiany w następnym punkcie porządku obrad. Zwrócił się do Pana Sułka czy podany koszt sali 900.000zł dotyczy jednej czy dwu sal.
Pan Krzysztof Sułek wyjaśnił, że jest to koszt jednej sali.
Pan Adam Młodawski przedstawił Radzie wyniki przeprowadzonej akcji dla chorego dziecka Dawidka z terenu naszej gminy. Zebrana kwota to 2.682,11zł.
Pani Elżbieta Karpińska odczytała prośbę rodziców i historię choroby Dawidka a Pan Mieczysław Bąk apelował do obecnych o pomoc choremu dziecku i wpłacanie na podane konto.
Ad. 7
Informację o stanie bezrobocia przedstawił Pan Roman Białek, który przybył na sesję w zastępstwie Pana Kazimierza Zepa – Kierownika Powiatowego Urzędu Pracy w Skarżysku-Kam. Poinformował, że na dzień 31.01.b.r. liczba bezrobotnych w Powiecie wynosi 10.843 osoby natomiast procentowa stopa bezrobocia to 28,6%. Liczba bezrobotnych na terenie gminy Bliżyn wynosi 1.495 osób. Pan Białek zaprosił do wspólnego działania polegającego na zatrudnianiu osób w ramach robót publicznych bądź zatrudniania stażystów.
W dalszej części wystąpień głos zabrał Wójt Gminy, który nawiązał do likwidacji większych zakładów pracy na terenie gminy Bliżyn co ma wpływ na duży wskaźnik bezrobocia. Dodał, że zgłosiło się 4 inwestorów nawet była propozycja uruchomienia spalarni materiałów chemicznych ale Wójt nie popiera zorganizowania takiego przedsięwzięcia. Pytania inwestorów często dotyczą oczyszczalni ścieków czy takowa jest w gminie Bliżyn ale po uzyskaniu negatywnej odpowiedzi nie podejmują inwestycji na naszym terenie. Kolejną sprawą jest plan zagospodarowania przestrzennego gminy w którym powinny być ujęte plany inwestycyjne. Problemem jest brak środków finansowych dla GOPS-u. Wójt podziękował Panu Białkowi i Panu Zepowi za dotychczasową, dobrą współpracę, za środki które prawie w 100% pokrywają wynagrodzenie bezrobotnych w ramach robót publicznych. Także pomagano absolwentom
w odbyciu staży. Wójt dodał, że nie ma możliwości tworzyć nowych miejsc pracy jedynie może pomagać bezrobotnym poprzez organizowanie robót publicznych czy staży absolwenckich.
Pan Mieczysław Bąk również podziękował za dotychczasową współpracę z tą nadzieją, że będzie ona nadal owocna.
Stanowisko Komisji Oświaty, Kultury, Spraw Społecznych i Socjalnych przedstawiła Pani Aleksandra Milanowska. Komisja ta dokonała analizy sytuacji w zakresie bezrobocia i perspektyw jego zmniejszenia. Z wypowiedzi Wójta wynika, że nie ma on uprawnień do stworzenia nowych miejsc pracy. Są jedynie zatrudniane osoby w ramach robót publicznych bądź staży absolwenckich. Duże bezrobocie na terenie gminy spowodowane jest przede wszystkim upadłością dużych zakładów pracy takich jak Polifarb, Cegielnia czy Tartak. Komisja jest zaniepokojona wzrostem bezrobocia na terenie gminy. Kieruje przy tym również pytanie do Kierownika Powiatowego Urzędu Pracy w sprawie przedstawienia ewentualnych perspektyw jego zmniejszenia w 2004 roku.
Dyskusja
Pani Janina Kołek nawiązała do konieczności zmiany planu zagospodarowania przestrzennego gminy ponieważ z tym związany jest rozwój przedsiębiorczości w gminie a z tego powodu zrezygnowało już 2 inwestorów. Drugą sprawą związaną z planem zagospodarowania przestrzennego gminy jest zalesienie gruntów. Rolnicy mogliby uzyskać z tego tytułu środki pomocowe ale konieczne jest przeznaczenie terenów pod zalesienia. Radna uważa, że powinno to być przedmiotem obrad Komisji Infrastruktury ponieważ istnieją możliwości rozwoju gminy.
Pani Elżbieta Karpińska poprosiła o potwierdzenie gotowania zup w OSP w Bliżynie. Zapytała o stronę organizacyjną tego przedsięwzięcia oraz czy zupy będą gotowane tylko dla mieszkańców Bliżyna.
Wyjaśnień w powyższej sprawie udzielił Wójt informując, że w grudniu ub. roku podjął ten temat wspólnie z Kierowniczką GOPS-u, Powiatowym Urzędem Pracy. Jednakże problemy rozpoczęły się z Sanepidem i sprawa gotowania posiłków w OSP została wyeliminowana. Wystąpiono natomiast do Sanepidu o opinię w sprawie wydawania posiłków w strażnicy a ich gotowanie odbywałoby się w szkole. Do dnia dzisiejszego taka opinia nie nadeszła. Wiązałoby to się również z zatrudnieniem kucharki i obsługi. Wójt nawiązał również do propozycji jednej z komisji Rady o wydawaniu suchego prowiantu dla osób z miejscowości ościennych. Jednakże na to jest potrzebna pewna suma pieniędzy. Z wydawanych zup mogłyby korzystać osoby z najbliższej okolicy. Zapewne nie byłoby stać osób z okolicznych miejscowości na codzienne dojazdy ponieważ koszt dojazdu niejednokrotnie przewyższał by koszt zupy. Głównym celem który przyświecał temu pomysłowi było lepsze wykorzystanie środków dla biednych osób. Jednakże z powodu wielu warunków które należy spełnić Wójt stwierdził, że coraz bardziej zniechęca go ta inicjatywa i zastanawia się czy z tego pomysłu w ogóle nie zrezygnować. Ostateczne stanowisko podejmie po otrzymaniu decyzji z Sanepidu.
Pani Zofia Nowak uważa, że pomysł wydawania posiłków jest bardzo dobry chociażby dlatego, że praca opieki społecznej polega nie tylko na rozdawnictwie pieniędzy. Na taką pomoc Kierowniczka GOPS widzi uruchomienie części środków zaplanowanych na zasiłki celowe. Także dobrym wyjściem byłoby utworzenie organizacji PKPS, wystąpienie o dodatkowe środki lub szukanie sponsorów.
Nawiązując do propozycji zorganizowania zup Pan Mieczysław Bąk apelował do Wójta o rozwagę w tym temacie. Dodał, że otrzymuje już interwencje od mieszkańców, że zasiłki celowe są jedynym źródłem utrzymania wielu rodzin dlatego pozbawienie ich tego dochodu byłoby niewskazane. W wielu gminach są również praktykowane bony żywnościowe, co uważa za dobre rozwiązanie. Jego zdaniem koszt zupy może niejednokrotnie przewyższyć koszt dojazdu danej osoby na posiłek. Dlatego należy stosować sprawdzone metody.
Pani Aleksandra Milanowska uznała wydawanie zup za dobry pomysł Wójta. Na potwierdzenie tego podała przykład 2 osób z Brześcia dojeżdżających rowerami do Skarżyska na posiłki. Przedstawiła również zapytanie które chciała skierować do Pana Zenona Nowakowskiego – Kierownika Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie zatrudnienia osób do przyjmowania wniosków od rolników o zwrot środków z Unii Europejskiej.
W związku z nieobecnością Pana Nowakowskiego odpowiedzi na to zapytanie udzielił Wójt informując, że z terenu naszej gminy przyjęte zostały dwie osoby ale jedna z nich zrezygnowała.
Powyższą wypowiedź uzupełniła Pani Janina Kołek informując, że jedna osoba z jej terenu odbywa staż i najczęściej są to pracownicy sezonowi, którzy się zmieniają.
Nawiązując do staży Wójt poinformował, że dzięki jego pomomy kilka osób z naszego terenu odbywa staż w Starostwie i innych jednostkach. Mają oni szansę na dalsze zatrudnienie.
Pani Janina Kołek nawiązała do pomocy najbiedniejszym stwierdzając, że zorganizowanie zup to dobry pomysł, ale wszystko należy przyjmować z rozwagą. Podała przykład jednej rodziny wielodzietnej gdzie będąc przypadkowo na stole obok wina były konserwy jako przekąski a wydawane przez GOPS. Także ma zastrzeżenia do osób, które otrzymywały bony żywnościowe a wybierały na nie artykuły jej zdaniem nieodpowiednie.
Przewodniczący Rady prosił radną o kontakt w tej sprawie z Kierowniczką GOPS.
Kończąc powyższą dyskusję radni jednogłośnie /15 głosów za/ przyjęli informację o stanie bezrobocia na terenie gminy Bliżyn.
Ad. 8 a/
Projekt uchwały w sprawie celowości budowy sal gimnastycznych przedstawiła Pani Elżbieta Karpińska.
Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.
W dyskusji głos zabrali:
Pan Tomasz Durlik nawiązał do zapisu § 2 uchwały zapytując, czy jest możliwe pozyskanie środków pomocowych jeżeli w budżecie nie ujęto tego zadania do realizacji.
Wójt wyjaśnił, że gmina w pełni jest przygotowana do podjęcia inwestycji. Jej budowa potrwałaby do października b.r. Będąc w Krakowie wspólnie z radnymi i nauczycielami w-f zwiedzono dwie sale wykonywane przez szwedzką firmę LENTAP. Firma ta projekt budowlany daje gratis. Jednakże nie jest możliwe podjęcie działań w zakresie pozyskania środków jeżeli Rada tego zadania nie zatwierdzi. Wójt dodał, że istnieje duża szansa pozyskania środków z Urzędu Marszałkowskiego oraz od Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. Czytając jednakże protokół z Komisji jest zaniepokojony wycofaniem się z 1 mln zł kredytu. Szczegółowych informacji o budowie sali Wójt udzielił Komisji Oświaty. Ostateczny koszt tej inwestycji Wójt przewiduje w granicach 800-900 tys. zł. W ramach tych środków planuje się wykonać salę wraz z zapleczem w którym byłyby 2 szatnie, 2 pokoje socjalne, pokój dla nauczycieli w-f oraz sala korekcyjna o wymiarach 6x10. Koszt budowy samego zaplecza to kwota 264 tys. zł. Dodał, że obecnie zajęcia korekcyjne to fikcja w szkole w Bliżynie. Zaciągnięcie kredytu nie zakłóci płynności finansowej gminy. Kredyt zostanie spłacony w ciągu 2-3 lat, a jeżeli budowa sali nie zostanie rozpoczęta w roku bieżącym to sala nie zostanie wybudowana w ogóle. Dotychczasowy projekt na budowę sali, który został opracowany w poprzedniej kadencji to typ przestarzały i bardzo kosztowny bo w granicach 2 mln zł. Koszt budowy sali w Odrowążku wahałby się w granicach 500 tys.zł. Wójt dodał, że w przyszłym roku chciałby rozpocząć budowę oczyszczalni ścieków, ale w tej sprawie przedstawi w najbliższym czasie swoje propozycje.
Pan Mieczysław Bąk potwierdził opracowanie dokumentacji na budowę tej sali i zgromadzenie na ten cel 650 tys. zł, które zostały uruchomione po zalaniu szkoły w Bliżynie na remont budynku. Przewodniczący dodał, że na poprzedniej sesji Rada podjęła uchwałę o celowości budowy wodociągów w kilku miejscowościach zawierając także zapis o pozyskiwaniu środków i uchwała nie została uchylona.
Pan Ryszard Olejarz – Przewodniczący Komisji Infrastruktury Komunalnej stwierdził, że na komisji tej nie zostały przedstawione sprawy zarówno techniczne jak i finansowe dotyczące budowy sali. Radny jest przekonany, że jeżeli z budową sal w Bliżynie i w Odrowążku nie ruszy się jednocześnie to w Odrowążku sali w ogóle nie będzie.
Zdaniem radnej Janiny Kołek celowość budowy sali przy Zespole Szkół w Bliżynie nie budzi wątpliwości. Szkoła ta nie zapewnia warunków zajęć w-f. W ubiegłym roku toczyły się losy Liceum a obecnie toczą się losy szkoły w Bliżynie. Radna uważa, że należy wprost powiedzieć czy chodzi o budowę jednej czy dwu sal.
W nawiązaniu do powyższej wypowiedzi Pan Mieczysław Bąk wyjaśnił, że omawiana uchwała jest uchwałą intencyjną i nie widzi żadnego zagrożenia szkoły w Bliżynie.
Pani Janina Kołek uważa, że należy sięgnąć po środki na budowę sali ale poprzez przyjęcie zadania do budżetu. Sala jest budowana dla wszystkich naszych dzieci, chyba, że lepsze dla nich będą latarnie i ulice. Jeżeli Rada zaniecha tego zadania to nie pozostaje nic więcej jak opuszczenie sali obrad.
Pan Mieczysław Bąk apelował o powagę i właściwe zgodne ze statutem zachowanie radnej.
Odnośnie wypowiedzi Pana Ryszarda Olejarza Wójt wyjaśnił, że nie mógł być na Komisji Infrastruktury ale kolejnym komisjom przedstawiał szczegółowe informacje dotyczące budowy sali. Dodał, że warunkiem uzyskania środków pomocowych jest przyjęcie zadania w budżecie.
Pan Mieczysław Bąk stwierdził, że był na trzech komisjach i nie było na nich mowy o szczegółach budowy sali. Wycena którą Wójt przedstawiał zastała przesłana faksem i jest to bardzo pobieżna informacja. Jako Przewodniczący
i radny więcej szczegółów dowiaduje się z prasy, od Prezesa Ligi Polskich Rodzin niż u źródła. Miejscem składania informacji są komisje i to wszyscy radni powinni znać szczegółowe dane.
Wójt nie zgodził się z powyższą wypowiedzią stwierdzając, że nie lubi jak ktoś kłamie. Przedstawił protokół z Komisji Oświaty na której szczegółowo omówił sprawy budowy sali.
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że w posiedzeniu Komisji Oświaty nie uczestniczył, co jest zapisane w protokóle na który powołuje się Wójt ale uczestniczył w trzech posiedzeniach Komisji Budżetowej i sprawy te nie były omawiane.
W wyniku głosowania przy 14 głosach za i 1 wstrz. się Rada podjęła uchwałę Nr XII/81/04 w sprawie celowości budowy sal gimnastycznych przy Zespole Szkół w Bliżynie oraz Szkole Podstawowej w Odrowążku.
b/
Projekt uchwały w sprawie wykonania analizy planowanych wydatków budżetowych gminy Bliżyn do 2006 roku przedstawiła Pani Elżbieta Karpińska.
Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.
W dyskusji głos zabrali:
Pan Tomasz Durlik skierował do inicjatorów tej uchwały trzy zapytania:
1/ dlaczego w uzasadnieniu uchwały brakuje przyczyn spadku wysokości budżetu gminy po stronie dochodowej,
2/ dlaczego nie podano przyczyn wzrostu wydatków na prowadzenie szkół,
3/ ile wynosiły w wymienionych latach wydatki na zadania własne gminy
w dziale oświata czyli ile kosztowały gminę zerówki, dowóz dzieci, dodatki socjalne.
Wyjaśnień na powyższe zapytania udzielił Pan Mieczysław Bąk podkreślając, że analiza budżetów na lata 1999-2004 skłania do przeprowadzenia analizy wydatków. Obecny projekt budżetu jest mniejszy o 1mln zł od planowanego wykonania. Także zmniejszeniu ulegają subwencje i dotacje. Na ostatniej sesji ustalono podatki na poziomie roku 2003 a czasami nawet niższe. Podniesienie podatków nie zwiększyłoby radykalnie dochodów ponieważ podatek od osób prawnych i tak jest nieściągalny. Wzrost wydatków w oświacie spowodowany jest podniesieniem dodatków motywacyjnych z 2 do 6%, wypłatą należnych nauczycielom środków w wyniku wygranych spraw sądowych. Biorąc pod uwagę subwencję szkolną na 2004 rok to należy do niej dołożyć około 700 tys. zł. Kwota ta jeszcze może ulec zwiększeniu na skutek dalszych wyroków sądowych, dodaniem czwartej godziny w-f. Przewodniczący stwierdził, że nie jest przeciwko podnoszeniu kwalifikacji przez nauczycieli ale w gminie Bliżyn stara się o uzyskanie stopnia awansu zawodowego około 40 nauczycieli. Różnica w wynagrodzeniu pomiędzy nauczycielem mianowanym a kontraktowym wynosi około 658 zł brutto miesięcznie co rocznie stanowi kwotę około 7 tys.zł. Przeliczając tą sumę dla 40 nauczycieli to w gminie byłaby to kwota rzędu 300.000zł. Są to ogromne pieniądze. Ponadto w związku
z przejęciem Liceum Starostwo zalega z płatnością ZUS-u i nie wywiązuje się z zawartego porozumienia, na którym brakuje kontrasygnaty Skarbnika Powiatu. Zaplanowanie kredytu w wysokości 880.000zł jest koniecznością ponieważ
w ramach tych środków są już przyjęte zadania. Środki na zadania inwestycyjne ogółem nie przekraczają 1 mln zł rocznie. Przed gminą stoją jeszcze inne wyzwania: kanalizacja ściekowa i odbudowa zbiorników wodnych. Działalność rozpoczęły również komitety wodociągowe, które będą występować do gminy o środki. Prawnie gmina może się zadłużyć do 60% a kredyt na salę i budowę dróg w ramach SAPARD-u powodowałby już 20% zadłużenie gminy. Jeżeli nadal będą rosnąć wydatki na szkoły to nastąpi załamanie budżetu i Rada stanie w obliczu szukania rezerw, które są w sieci szkół. Delegacje, które apelowały
o budowę sali widziały tylko jedną szkołę w Bliżynie. Przewodniczący ostrzega przed nadmiernym kredytowaniem bo może to zabić nie jedną a trzy szkoły. Uważa za słuszne przesunięcie decyzji o zaciągnięciu kredytu o 2-3 miesiące do czasu uzyskania analizy strony dochodowej i wydatkowej do 2006 roku.
Przewodniczący Rady nie udzielił głosu Panu Andrzejowi Kurpecie i Panu Józefowi Nowakowi ponieważ głos w dyskusji mogą zabierać tylko radni.
Odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącego Rady Pan Tomasz Durlik nazwał ją „popisem krasomówczym” stwierdzając, jednocześnie, że na postawione pytania musi sobie odpowiedzieć sam. Na wstępie stwierdził, że nie jest ekonomistą z wykształcenia ani czynnym ekonomistą ale potrafi wyliczyć procent z danej liczby. Stwierdził, że wnioskodawcy wyliczyli procentowy udział wydatków na oświatę w stosunku do całego budżetu gminy.
I rzeczywiście jest on wysoki. Według tabeli zaczyna się od 38,45% w 1999r.
a kończy na 43,01% w 2003r. Dodał, że ten wskaźnik z 2003r., czyli pierwszego roku pracy obecnego Wójta jest niższy niż z 2002r. /43,37%/ i 2001r. /44,34%/. Wpływ na taką sytuację miały następujące czynniki:
1/ spadek dochodów gminy,
2/ coroczny rozwój gimnazjum – w pierwszym roku powstania były 4 klasy a docelowo jest 13 klas, wiążą się z tym coroczny wzrost zatrudnienia,
3/ podnoszenie kwalifikacji nauczycieli,
4/ zdobywanie przez nauczycieli kolejnych stopni awansu zawodowego,
5/ odchodzenie nauczycieli na emerytury i odprawy z tym związane, koszty z tytułu wygranych spraw sądowych co było efektem błędnych decyzji poprzedniej Rady.
Radny przedstawił jeszcze jedno inne procentowe wyliczenie, którego nie znalazł w tabeli a mianowicie procentowy udział środków własnych gminy w stosunku do ogólnej kwoty wydatków na prowadzenie szkół i tak:
w 1999r. środki własne wynosiły 715.134zł co stanowi 21,1 % ogólnych wydatków do budżetu, w 2000r. 804.274zł – 22,8%, w 2001r. 814.956zł – 19,9%, w 2002r. 851.652zł – 18,1%, w 2003r. 561.266zł – 12,1%. Na podkreślenie zasługuje fakt, że w 1999r. , kiedy gimnazjum rozpoczynało swą działalność środki własne wynosiły 715.134zł /21,1%/ a w 2003r. 561.266zł /12,1%/ czyli nastąpił spadek wydatków własnych gminy aż o 9%. Na zadania własne składają się: zerówki, dowóz dzieci i młodzieży, dodatki socjalne. Ponadto radny przedstawił jeszcze jedno wyliczenie dotyczące roku 2001. Wydatki na prowadzenie szkół wynoszą 4.970.120zł a subwencja oświatowa to kwota 4.201.758 zł w związku z czym różnica między wydatkami a subwencją stanowi 738.362zł tj.14,94%. W ogólnych wydatkach kryją się jeszcze wydatki na zadania własne, które stanowią kwotę 635.687zł. Różnica pomiędzy wydatkami na prowadzenie szkół a zadaniami własnymi to kwota 102.675zł i stanowi to 2,1% wydatków gminy. Jeżeli od tej kwoty 102.675zł odejmie się jeszcze dochody z tytułu wynajmu mieszkań, dofinansowanie Powiatu /64.900zł/ to zostanie kwota 23.445zł, co stanowi 0,47% wszystkich wydatków na oświatę. Kończąc swoje wystąpienie radny stwierdził, że przedstawił te fakty nie po to aby kalać Radę ale po to aby przedstawić marność tej uchwały. Radnemu jest wstyd, że pod tą uchwałą podpisał się Przewodniczący Rady. Uchwała ta miała pokazać, że koszty utrzymania szkół w stosunku do budżetu rosną. One rzeczywiście rosną tylko, że procentowy udział środków własnych gminy w finansowaniu oświaty maleje. Wysoki procentowy udział wydatków na prowadzenie szkół w latach 1999-2003 wzrósł od 38,45% do 43,01% ponieważ maleją dochody a w tym samym czasie wzrosła subwencja oświatowa o ponad
1 mln zł, ale o tym chyba wnioskodawcy zapomnieli.
Pan Mieczysław Bąk stwierdził, że dane które podaje w tabeli uzyskał z Urzędu Gminy i liczby same mówią za siebie natomiast przedmówca w swojej wypowiedzi udowadniał niemalże zysk. Wydatki planowane na oświatę nieustannie rosną. Przewodniczący stwierdził, że jego intencją było pokazanie mieszkańcom niebezpieczeństwa przy takiej gospodarce finansowej, która może spowodować wyłączenie oświetlenia ulicznego czy likwidację szkół. Pan Bąk przyznał, że nie jest zwolennikiem zaciąganie kredytu, dlatego uważa, że należy do tego tematu podchodzić z rozwagą by w gminie nie został tylko Wójt, Sekretarz i wymiar podatku. Intencją podjęcia uchwały jest określenie wydatków w szkołach i jednostkach organizacyjnych by wiedzieć jak dalej się gospodarzyć środkami.
Pan Ryszard Olejarz nawiązał do wypowiedzi Pana Tomasza Durlika zapytując dlaczego obcięto środki na zakup krzeseł w szkole w Odrowążku skoro w szkołach jest tak dobrze.
W dalszej części dyskusji głos zabrał Wójt Gminy wyrażając zadowolenie z powstania analizy i konfrontacji danych, które można naciągać w różne strony. Podkreślił jednak to, że oświata to zadanie własne gminy, które należy wykonywać. Rada powinna traktować oświatę priorytetowo i nie można dopuścić by nasze dzieci były „murzynami”. Wyraził uznanie dla Rady, że szkoły zostały doinwestowane. Duże wydatki pochłonęło zalanie szkoły w Bliżynie czy spalenie przedszkola w Bliżynie. Dokonywano systematycznej wymiany okien i drzwi w szkołach, rozpoczęto wymianę ogrzewania w szkole
w Mroczkowie. Wójt uważa, że nie można z jednej strony przyznawać środki a z drugiej wytykać. Dodał, że to on podjął decyzję o wykreśleniu środków na zakup krzeseł rozwiązując ten problem na zasadzie wymiany między szkołami. Wójt nie wyobraża sobie również wstrzymania procesu dokształcania nauczycieli czy uzyskiwania przez nich stopnia awansu zawodowego, mimo, że są to koszty. O uzyskanie stopnia nauczyciela dyplomowanego ubiega się 12 nauczycieli a mianowanego - 7. Nie można niepokoić mieszkańców poprzez rzucanie haseł czy liczb. Wójt zapewnił; że nigdy nie wniesie projektu uchwały w sprawie likwidacji szkół a podsycanie nastrojów w środowiskach społecznych, która szkoła pierwsza a która druga do likwidacji jest niedopuszczalne. Z jednej strony cieszy Wójta troska Rady o finanse publiczne ale z drugiej strony chciałby przekonać Radę do zaciągnięcia kredytu, który na pewno nie zachwieje równowagą budżetową gminy a przyczyni się do wykonania poważnej inwestycji.
Nawiązując do liczby podanych nauczycieli ubiegających się o awans Przewodniczący Rady wyjaśnił, że według uzyskanych przez niego informacji od pracowników o awans ubiega się 40 nauczycieli.
Wójt wyjaśnił, że procedura uzyskania wyższego stopnia awansu trwa blisko 3 lata a być może, że są jeszcze nauczyciele, którzy dopiero złożą stosowne dokumenty ale o szczegółowe wyjaśnienia poprosił Pana Józefa Nowaka – Dyrektora Zespołu Szkół w Blizynie.
Pan Józef Nowak wyjaśnił, że uczestniczy w pracach Komisji Egzaminacyjnej stąd procedura jest mu znana. Nauczyciel musi odbyć staż trwający dokładnie 2 lata i 9 miesięcy. Do Komisji Egzaminacyjnej składa się stosowne dokumenty a ta jeżeli wyda pozytywną opinię kieruje wtedy wniosek do Kuratorium celem zatwierdzenia. W szkole w Bliżynie obecnie pracuje 4 nauczycieli dyplomowanych i nie można zatrzymać podwyższania kwalifikacji przez nauczycieli. Dyrektor apelował o utrzymanie i obronę wszystkich szkół, nie wprowadzanie atmosfery niepewności i zamieszania.
Głos ponownie chciał zabrać Pan Andrzej Kurpeta – Prezes ZNP w Bliżynie ale Przewodniczący Rady nie udzielił głosu stwierdzając, że nie może odstąpić od procedury go obowiązującej.
Przy 12 głosach za i 3 wstrzymujących się podjęto uchwałę Nr XII/82/04 w sprawie wykonania analizy planowanych wydatków budżetowych gminy Bliżyn do 2006 roku.
Ad. 9
Przystępując do uchwalenia budżetu gminy na 2004 rok projekt uchwały wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej przedstawiła Pani Alina Ołownia – Skarbnik Gminy.
Stanowisko Komisji Budżetowo-Finansowej przedstawił Pan Piotr Zbroja.
Dokumenty powyższe stanowią załączniki do protokołu.
Następnie opinię do stanowiska Komisji Budżetowo-Finansowej przedstawił Wójt. Zaproponował na wstępie by mógł przedstawiać opinię przy głosowaniu każdej zmiany. Jest to pierwszy projekt budżetu zgłoszony przez niego. W roku ubiegłym zgłoszone autopoprawki nie znalazły uznania i zostały odrzucone. Odnosząc się do dochodów gminy należy stwierdzić, że uległy one zmniejszeniu a obowiązków przybywa. Wójt uważa, że gmina powinna się przygotować do podjęcia inwestycji o znaczeniu strategicznym. Jako jedyni w Powiecie zgłosiliśmy 3 drogi do Sapardu o łącznej długości 2.800m. Odnosząc się do finansowania dróg powiatowych to Wójt popiera takie działania ale przy zachowaniu 50-procentowej partycypacji powiatu. Przyjęcie do realizacji dodatkowych dróg powiatowych Wójt uznał za „nabijanie kasy Powiatowi”. Wybudowanie sali i dróg w ramach Sapardu pozwoli w przyszłym roku rozpoczęcie budowy kanalizacji. Wójt jest mocno zaniepokojony wnioskami Komisji Budżetowej i propozycjami zmian. Zmniejszenie środków na wykonanie planu zagospodarowania przestrzennego gminy spowoduje wstrzymanie prac projektowych. Także to samo odnosi się do wykonania programu ochrony środowiska. Pozostawienie 20.000zł w rezerwie na koniec roku spowodowane było zabezpieczeniem środków na wydatki konieczne
a nieprzewidziane w budżecie. Taka sytuacja miała miejsce w miesiącu grudniu kiedy to trzeba było dołożyć brakujące 10.000zł na wywóz nieczystości.
W rezerwie pozostało niewykorzystane 1.300zł, pomimo wielu podań od różnych zespołów i osób fizycznych, bo trudno było podzielić tą kwotę. Dyskusyjną jest również budowa drogi koło Pana Streicha, gdzie należy w pierwszej kolejności przywrócić własność a dopiero przyznawać środki na budowę tej drogi. Wójt uważa, że minęły czasy amatorskiego przygotowania inwestycji, obecnie zajmują się tym fachowcy. Gmina może sięgnąć po niemałe pieniądze z funduszy unijnych zarówno na budowę dróg, kanalizacji czy odbudowę zbiornika w Bliżynie. Dlatego Wójt zwrócił się z apelem do Rady o ponowną analizę budżetu. Dodał, że żadna z zaproponowanych nowych inwestycji nie była przedmiotem zaopiniowania przez Komisję Infrastruktury.
Pan Mieczysław Bąk stwierdził, że nie jest możliwe dyskutowanie podczas głosowania nad każdą poprawką z osobna dlatego prosił o wypowiedzi przed głosowaniem ponieważ naruszałoby to § 27 ust.3 Regulaminu Rady Gminy.
Wójt uznał zgłoszone wnioski przez rady sołeckie za zasadne ale ich realizację należy rozłożyć w czasie. Odnosząc się do środków zaproponowanych na budowę wodociągu Wojtyniów – Jastrzębia Wójt stwierdził, że środki te mogą być uruchomione po opracowaniu dokumentacji i być może na budowę przepompowni a nie na budowę sieci. Przyjęte zasady przy budowie wodociągu promują komitety, które w pierwszej kolejności wykonają dokumentację. Zwiększenie środków na zakup tłucznia a zmniejszenie na jego transport może doprowadzić do sytuacji, że zabraknie środków na transport materiału. Wprowadzanie nowych zadań a skreślanie zadań przygotowanych pod kątem technicznym nie ma żadnego uzasadnienia. Przykładem jest chodnik w Gilowie gdzie zostały wydane warunki techniczne i jest duże natężenie ruchu pieszych a mimo to zadanie skreśla się. Biorąc pod uwagę wprowadzenie kontynuacji budowy drogi Nowki – Świerczów Wójt stwierdził, że nie zaprzecza potrzeby budowy tej drogi ale korzysta z niej bardzo mało osób a zadanie to wprowadza się do budżetu. Wójt widziałby za bardziej zasadne wykonanie drogi Sorbin – Odrowążek. Również droga do grobów w Zagórzu jest uczęszczana rzadko i można ją odłożyć w czasie. Zaproponowane połączenie ul.Kamiennej
z ul.Piaskową nie zostało zgłoszone przez radę sołecką. Propozycje kwot na opracowanie projektów technicznych np. na drogę Bugaj –pastwiska to zbyt mała suma by móc zrealizować wniosek. Środków zabraknie również na plan zagospodarowania przestrzennego gminy, na wykonanie oświetlenia ul.Staszica w Bliżynie czy oświetlenia w Odrowążku. Wójt uważa za zasadną budowę oświetlenia w Wołowie ale inwestycję tą należy najpierw przygotować pod kątem technicznym dlatego nie gwarantuje jej wykonania w roku bieżącym. Kończąc swoje wystąpienie Wójt zaproponował odłożenie głosowania nad projektem budżetu. Uważa, że propozycje Komisji Budżetowej są zasadne bo będą służyć ludziom ale w obecnym czasie są nie do przyjęcia.
Pan Zygmunt Żebrowski skierował dwa zapytania: pierwsze do Wójta – ile gmina ma przygotowanych projektów budowlanych i czy w ciągu 2-3 miesięcy jest możliwe przygotowanie inwestycji a drugie do Komisji Budżetowej
o logiczne wyjaśnienie zmniejszenia środków na oświetlenie ul.Staszica w Bliżynie a wprowadzenie budowy oświetlenia przy drodze krajowej gdzie trzeba dopiero uzyskać warunki techniczne. Taka sama sytuacja ma miejsce z budową chodnika od ul.Langiewicza do Gilowa z której się rezygnuje
a wprowadza się w to miejsce inwestycje nie przygotowane. Odnosząc się natomiast do środków niezbędnych na opracowanie dokumentacji związanej z budową kanalizacji na przykładzie miasta Skarżyska to trudno gminę Bliżyn porównać ze Skarżyskiem ponieważ tam wykonywana jest sama sieć ale na opracowanie dokumentacji i to stosunkowo niewielkich odcinków przeznacza się kwotę 50.000zł.
Wójt wyjaśnił, że przygotowanym inwestycjami oświetleniowymi są: oświetlenie ul.Staszica, Gilów pod lasem i Gilów przy torach. Ostatniego zadania nie ma w budżecie ale projekt jest wykonany. Natomiast w Wołowie są jedynie przygotowane mapy do celów projektowych a na wodociąg Wojtyniów – Jastrzębia nie ma jeszcze dokumentacji.
Pan Piotr Zbroja wyjaśnił, że Komisja Budżetowa zmniejszając środki na poszczególne zadania sugerowała się oszczędnościami powstającymi
z przetargów. Odnosząc się do budowy chodnika to należy zakończyć zadanie Pięty – Górki i dopiero przystąpić do kolejnych inwestycji.
Pan Zygmunt Żebrowski nie znajduje uzasadnienia co do wprowadzanych nowych zadań zupełnie nie przygotowanych. Nie było to również przedmiotem analizy przez Komisję Infrastruktury, czego nie spotyka się w innych gminach. Dlatego radny zgłosił wniosek o wycofanie z porządku obrad projektu uchwały budżetowej i skierowanie wniosków z Komisji Budżetowej do analizy przez Komisję Infrastruktury.
Wniosek powyższy poparł również radny Eugeniusz Zając.
Pani Janina Kołek wyraziła także niezadowolenie z procedury postępowania ponieważ Komisja Oświaty rozpatrywała projekt budżetu i zajęła swoje stanowisko a Komisja Budżetowa zupełnie przygotowała nową ofertę. Takim sposobem przyjmując do wykonania oświetlenie i drogi odsuwa się na plan dalszy budowę sali i sprawy młodzieży.
W związku z powyższymi uwagami Pan Mieczysław Bąk odczytał procedurę uchwalania budżetu, która nie została naruszona. Dodał, że szkoda, że Pan Żebrowski nie zgłosił wniosku o wycofanie z porządku obrad uchwały budżetowej na początku sesji a dopiero po dłuższej dyskusji w tej sprawie. Uważa, że wniosek taki nie ma uzasadnienia bo do niczego nie prowadzi. Kolejny powrót do sprawy powoduje znów burzę dyskusji niemniej jednak Przewodniczący jest zobowiązany do przegłosowania zgłoszonego wniosku.
Wójt wyraził zaskoczenie złożonym wnioskiem przez Pana Żebrowskiego ale uznał go za jak najbardziej zasadny. Uważa, że przełożenie uchwalenia budżetu o 1 miesiąc i solidne popracowanie nad nim jest dobrym wyjściem z sytuacji.
Za przyjęciem wniosku Pana Żebrowskiego opowiedziało się 6 radnych a 9 było przeciwko w związku z czym wniosek nie przeszedł.
W dalszej części dyskusji głos zabrał Pan Ryszard Olejarz prosząc o uzasadnienie wprowadzenia budowy drogi do Jastrzębi prowadzącej w las
a nie przyznanie środków na budowę drogi Bliżyn – Odrowążek gdzie MPK odmówiło przewozów szkolnych. Ponadto radny dodał, że być może rozpoczęcie jednocześnie budowy obydwu sal, czyli także w Odrowążku
i zabezpieczenie w kredycie tego zadania być może doprowadziłoby do sytuacji, że na dzisiejszej sesji nie byłoby tych przepychanek.
Odnosząc się do budowy drogi w Jastrzębi Wójt podkreślił fakt dofinansowania tego zadania przez nadleśnictwo oraz przez Powiat. Wójt chciałby wyegzekwować od Powiatu 50 procentową partycypację stąd też wynika uzasadnienie do zadanego pytania. Ponadto Wójt wyraził zdziwienie z postawy radnego Olejarza, że nie zgłaszał wcześniej takiego wniosku ale nie widzi przeszkód w zaciągnięciu 1,5 mln zł kredytu i realizacji obydwu sal jednocześnie.
Pan Tomasz Durlik nawiązał do protokołu Komisji Budżetowej w którym brakuje uzasadnień do niektórych poprawek np. do zmniejszenia środków dla OSP, GOK czy na obronę cywilną prosząc o podanie uzasadnienia do poprawek.
Pan Piotr Zbroja wyjaśnił, że Komisja zmniejszając środki kierowała się polityką oszczędnościową.
Radna Janina Kołek uznała swoją osobę za radną drugiego czy trzeciego pokroju, której wnioski są zupełnie nie uwzględniane.
Pan Mieczysław Bąk prosił radnych o rzeczową dyskusję i nie wprowadzanie zamieszania.
Pani Aleksandra Milanowska odniosła się do wniosków składanych przez rady sołeckie stwierdzając, że wnioski te są bagatelizowane i nie brane pod uwagę. Przykładem jest sołectwo Brzeście gdzie od 8 lat prosi o wyrównanie drogi Nr 197 koło p.Streicha, którą obiecał również wykonać Wójt a nie została ujęta w projekcie budżetu. Taka sama sytuacja jest z wnioskiem sołectwa Bugaj o dokończenie oświetlenia czy z Zagórza o wykonanie projektu na drogę do grobów ale wnioski te również nie zostały przyjęty do budżetu. Radna uważa, że należy bardziej wnikliwie analizować wnioski rad sołeckich bo są to odczucia mieszkańców a nie obrażać się na radnych którzy się o to upominają.
Wójt stwierdził, że nigdy nie obiecywał wykonania drogi koło p. Streicha a jeżeli radna upomina się o jej wykonawstwo już 8 lat to należy zapytać o to poprzedników. Wójt uznał wszystkie wnioski z rad sołeckich za zasadne ale nie wszystkie możliwe do realizacji jednocześnie. Droga Nr 197 nie ma uregulowanej własności, wodę trzeba by było puścić na podwórko p.Streicha. Drogi popowodziowe z Brześcia, Bugaja i Zagórza nie zostały zgłoszone do Prezesa Rady Ministrów w stosownym czasie i mimo interwencji zostały odrzucone.
Pan Tomasz Durlik prosił o uzasadnienie wniosku Komisji Budżetowej dotyczącego rezygnacji z wykonania oświetlenia w Gilowie pod lasem
i zabrania 10.000 zł z inwestycji już przygotowanej a dodanie 25.000zł do projektowania i wykonania oświetlenia w Wołowie.
Pan Piotr Zbroja stwierdził, że Przewodniczący Komisji to tylko jeden głos a decyduje o wniosku większość Komisji ale tą zmianę uzasadnia większą potrzebą wykonania oświetlenia w Wołowie niż w Gilowie pod lasem.
Pan Adam Wójcik nazwał Pana Tomasza Durlika „pazernym radnym”, który chciałby zrealizować wszystko w ciągu jednego roku. Została ujęta budowa drogi w Gostkowie za kwotę 340.000zł w ramach Sapardu i jest to ogromna suma. Co na to mają powiedzieć pozostali radni, którzy otrzymali znacznie mniejsze kwoty.
Pan Mieczysław Bąk nie udzielił głosu radnym: T.Durlikowi, Z.Żebrowskiemu i R.Olejarzowi ponieważ wyczerpali oni już swój limit w dyskusji.
Pan Zbigniew Ślęzak zgłosił wniosek o zamknięcie dyskusji i przystąpienie do głosowania nad poprawkami do budżetu.
Pani Elżbieta Karpińska odczytała apele rodziców Gimnazjum, Liceum i Szkoły Podstawowej w Bliżynie oraz rady pedagogicznej Zespołu Szkół
w Bliżynie w sprawie poparcia inicjatywy budowy sali gimnastycznej przy szkole w Bliżynie.
Pan Eugeniusz Zając zgłosił wniosek formalny z pewną obawą i zarazem ryzykiem o zaciągnięcie 1,5 mln zł kredytu na budowę sal gimnastycznych
w Bliżynie i w Odrowążku.
W tej sytuacji Pan Ryszard Olejarz zgłosił również wniosek formalny o przesunięcie głosowania nad wnioskiem Pana Zająca na sesję kwietniową. Uważa, że takim wnioskiem stawia się radnego pod ścianą.
Pan Mieczysław Bąk uważa, że wniosek o zwiększenie kredytowania do 1,5 mln zł nie jest wnioskiem trafnym bo poprzez zwiększenie zadłużenia uchwała może być zaskarżona, ale mimo tej obawy poddał wniosek pod głosowanie.
W wyniku głosowania za przyjęciem wniosku Pana Eugeniusza Zająca opowiedziało się 4 radnych, 9 było przeciwko i 2 wstrzymało się od głosu czyli wniosek o zaciągnięcie kredytu 1,5 mln zł na budowę sal gimnastycznych w Bliżynie i w Odrowążku nie przeszedł.
W tej sytuacji stał się nieaktualny wniosek Pana Ryszarda Olejarza.
Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania zgłoszonych poprawek do projektu uchwały budżetowej rozpoczynając od autopoprawek Wójta i tak:
1/ W załączniku Nr 1 – Dochody budżetowe zwiększa się:
- w dz. 600 – Transport i łączność, rozdz.60016 – Drogi publiczne gminne,
§ 6291 – Środki na dofinansowanie własnych inwestycji gmin, powiatów, samorządów województw, pozyskane z innych źródeł /finansowanie programów ze środków bezzwrotnych pochodzących z Unii Europejskiej/
o kwotę 834.800zł /15 głosów za/,
- w dz.756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej, rozdz.75615 – Wpływy
z podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn oraz podatków i opłat lokalnych, § 0310 – Podatek od nieruchomości o kwotę 71.712 zł /15 głosów za/,
2/ W załączniku Nr 2 – Wydatki budżetowe wprowadza się następujące poprawki:
- w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa, rozdz.70005 – Gospodarka gruntami i nieruchomościami, § 6050 – Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych o kwotę 71.712 zł / 15 głosów za/,
- w dz.801 – Oświata i wychowanie, rozdz.80101 – Szkoły podstawowe,
§ 3020 – Nagrody i wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń w kol.8 skreśla się kwotę 173.040zł /15 głosów za/,
- § 4010 – Wynagrodzenia osobowe pracowników w kol.6, 7 i 8 kwotę 2.001.770 zł zastępuje się kwotą 1.883.170zł /15 głosów za/,
- § 4810 – Rezerwy w kol.6 i 7 wprowadza się kwotę 118.600zł /15 głosów za/,
- w rozdz.80110 – Gimnazja, § 3020 – Nagrody i wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń w kol.8 skreśla się kwotę 69.510zł /15 głosów za/,
- w dz.854 – Edukacyjna opieka wychowawcza, rozdz.85401 – Świetlice szkolne, § 2570 – Dotacje podmiotowe z budżetu dla pozostałych jednostek sektora finansów publicznych w kol.6, 7 i 9 skreśla się kwotę 90.070zł
/15 głosów za/,
- w kol.6, 7 i 8
- § 3020 – Nagrody i wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń kwotę 17.416zł zastępuje się kwotą 19.406zł /15 głosów za/,
- § 4010 – Wynagrodzenia osobowe pracowników kwotę 125.436zł zastępuje się kwotą 184.906zł /15 głosów za/,
- § 4040 – Dodatkowe wynagrodzenie roczne kwotę 10.250zł zastępuje się kwotą 15.110zł /15 głosów za/,
- § 4110 – Składki na ubezpieczenia społeczne kwotę 25.954zł zastępuje się kwotą 37.504zł /15 głosów za/,
- § 4120 – Składki na fundusz pracy kwotę 3.544zł zastępuje się 5.120zł
/15 głosów za/,
- w kol.6 i 7
- § 4210 – zakup materiałów i wyposażenia kwotę 740zł zastępuje się kwotą 4.534zł /15 głosów za/,
- § 4300 – Zakup usług pozostałych kwotę 500zł zastępuje się kwotą 1.620zł /15 głosów za/,
- § 4440 – Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych kwotę 8.710zł zastępuje się kwotą 11.520zł /15 głosów za/,
- w kol.6 i 7 dodaje się
- § 4240 – Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek kwotę 1.000zł /15 głosów za/,
- § 4260 – Zakup energii kwotę 2.300zł /15 głosów za/.
W załączniku Nr 1 i 2 do uchwały dokonano poprawek polegających na błędnym nazewnictwie paragrafów zgodnie z klasyfikacją budżetową – Rada wyraziła zgodę na powyższe.
Przewodniczący Rady pominął przy głosowaniu zmiany w załączniku Nr 3 i 4, które ściśle się wiążą z poprawkami Komisji Budżetowej i przystąpił dalej do głosowania zmiany:
- w załączniku Nr 5 – Plan przychodów i wydatków środków specjalnych w kol.4 i 5 w lp.1 Świetlica szkolna przy Szkole Podstawowej w Mroczkowie kwotę 74.970zł zastępuje się kwotą 33.300zł. W lp.2 Świetlica szkolna przy Gimnazjum kwotę 82.400zł zastępuje się kwotą 34.000zł. W poz.Ogółem kwotę 157.370zł zastępuje się kwotą 67.300zł. /14 głosów za, 1 wstrz. się/.
- w załączniku Nr 7 – Wykaz dotacji udzielanych z budżetu w 2004r. lp.4 i lp.5 skreśla się /15 głosów za/.
Po przyjęciu powyższych autopoprawek Wójta Przewodniczący rady przystąpił do głosowania nad poprawkami Komisji Budżetowej i tak:
1/ W załączniku Nr 2 – Wydatki budżetowe zmniejsza się:
- w dz.600 – Transport i łączność, rozdz.60016 – Drogi publiczne gminne,
§ 4300 – Zakup usług pozostałych o kwotę 24.500zł /9 głosów za, 6 przeciwko/,
- w dz.700 – Gospodarka mieszkaniowa, rozdz.70004 – Różne jednostki obsługi gospodarki mieszkaniowej, § 4300 – Zakup usług pozostałych
o kwotę 2.500zł /9 głosów za, 6 przeciwko/,
- w dz.710 – Działalność usługowa, rozdz.71004 – Plany zagospodarowania przestrzennego, § 4300 – Zakup usług pozostałych o kwotę 54.000zł
/9 głosów za, 6 przeciwko/,
- w dz.754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa:
- rozdz.75412 – Ochotnicze Straże Pożarne
- § 3030 – Różne wydatki na rzecz osób fizycznych o kwotę 10.000zł /9 głosów za, 6 przeciwko/,
- § 4270 – Zakup usług remontowych o kwotę 5.000zł /9 głosów za, 6 przeciwko/,
- rozdz.75414 – Obrona cywilna, § 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia
o kwotę 2.000zł /9 głosów za, 6 przeciwko/,
- w dz.758 – Różne rozliczenia, rozdz.75818 – Rezerwy ogólne i celowe,
§ 4810 – Rezerwy o kwotę 20.000zł /10 głosów za, 5 przeciwko/,
- w dz.801 – Oświata i wychowanie, rozdz.80101 – Szkoły podstawowe,
§ 6050 – Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych o kwotę 1.000.000zł z jednoczesnym skreśleniem zadania – budowa sali gimnastycznej przy Zespole Szkół w Bliżynie /9 głosów za, 6 przeciwko/,
- w dz.900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdz.90001 – Gospodarka ściekowa i ochrona wód, § 4300 – Zakup usług pozostałych
o kwotę 27.000zł /9 głosów za, 6 przeciwko/,
- rozdz.90015 – Oświetlenie ulic, placów i dróg, § 4300 – Zakup usług pozostałych o kwotę 12.000zł /9 głosów za, 6 przeciwko/,
- § 6050 – Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych o kwotę 30.000zł /9 głosów za, 6 przeciwko/,
- w dz.921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, rozdz.92109 – Domy i ośrodki kultury, świetlice i kluby, § 2550 – Dotacja podmiotowa z budżetu dla instytucji kultury o kwotę 20.000zł /9 głosów za, 6 przeciwko/.
2/ W załączniku Nr 2 – Wydatki budżetowe zwiększa się:
- w dz.010 – Rolnictwo i leśnictwo o kwotę 50.000zł, rozdz.01010 – Infrastruktura wodociągowa i sanitacyjna wsi, § 6050 – Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych o kwotę 50.000zł z przeznaczeniem na budowę wodociągu Wojtyniów – Jastrzębia /12 głosów za, 1 przeciwko, 2 wstrz. się/,
- w dz.600 – Transport i łączność :
- § 6620 – Dotacja celowa przekazana dla powiatu na inwestycje i zakupy inwestycyjne realizowane na podstawie porozumień /umów/ między jst o kwotę 40.000zł /łącznie do kwoty 165.000zł w następującym podziale: Bliżyn – Jastrzębia /450mb/ 35.000zł, Bliżyn, ul.Langiewicza /640mb/ 45.000zł, Odrowążek /600mb/ 40.000zł oraz Nowki /350mb/ 45.000zł – 9 głosów za, 5 przeciwko, 1 wstrz. się,
- § 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia o kwotę 16.000zł wprowadzając zapis w materiałach informacyjnych: „utwardzenie dróg gminnych kruszywem: Zagórze /Zdyb – Pawlak/, Brzeście droga nr 197 z zabezpieczeniem poboczy korytkami, Brzeście /Chrzanowska – Śliwarska/, Zagórze ul.Południowa – 9 głosów za, 5 przeciwko, 1 wstrz. się/,
- § 4300 – Zakup usług pozostałych o kwotę 12.000zł z przeznaczeniem na wykonanie projektu budowy drogi ul.Kamienna do ul.Piaskowej za kwotę 2.000zł, wykonanie projektu drogi w Zagórzu /w kierunku grobów/ za kwotę 8.000zł, wykonanie projektu drogi Bugaj – Pastwiska za kwotę 2.000zł, rozszerza się zapis „budowa drogi Górki-Barwinek /270mb/ 50.000zł wraz
z oświetleniem w strefie zabudowy” – 9 głosów za, 6 przeciwko,
- w dziale 600 – Transport i łączność zwiększa się ogółem o kwotę 68.000zł /9 głosów za, 6 przeciwko/,
- w dz.700 – Gospodarka mieszkaniowa, rozdz.70005 – Gospodarka gruntami i nieruchomościami, § 4430 – Różne opłaty i składki o kwotę 5.000zł z przeznaczeniem na komunalizację mienia /10 głosów za, 3 przeciwko,
2 wstrz. się/,
- w dz.900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdz.90015 – Oświetlenie ulic, placów i dróg:
- § 4270 – Zakup usług remontowych o kwotę 17.000zł z przeznaczeniem na wymianę oświetlenia Bugaj /od strony lasu/ za kwotę 10.000zł, dowieszenie lampy przy zatoce autobusowej w Brześciu za kwotę 1.000zł, wykonanie projektu i oświetlenia przy drodze gminnej w Brześciu przy posesji P.Nowek za kwotę 6.000zł – 9 głosów za, 5 przeciwko, 1 wstrz. się,
- § 6050 – Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych o kwotę 67.000zł z przeznaczeniem na wykonanie projektu i oświetlenia przy drodze powiatowej w Wołowie za kwotę 30.000zł, zmiana zapisu „aktualizacja mapy do celów projektowych Górki – Bliżyn” na zapis „wykonanie projektu oraz oświetlenia od skrzyżowania w Gilowie do początku istniejącego oświetlenia w Górkach” – 9 głosów za, 6 przeciwko,
3/ W załączniku Nr 4 – Wydatki inwestycyjne na okres roku budżetowego:
- w poz.2 „Oświetlenie dróg” w w.2 „Budowa oświetlenia drogi powiatowej Bliżyn ul.Staszica” zmniejsza się dochody własne o kwotę 20.000zł
/9 głosów za, 6 przeciwko/,
- w w.3 „Budowa oświetlenia drogi gminnej Gilów w kierunku lasu” zmniejsza się o kwotę 10.000zł /9 głosów za, 6 przeciwko/,
- w w.4 „Budowa oświetlenia drogi powiatowej w Wołowie” za kwotę 30.000zł /9 głosów za, 6 przeciwko/,
- w w.5 „Budowa oświetlenia Gilów – Górki” za kwotę 37.000zł /9 głosów za, 4 przeciwko, 2 wstrz. się/,
- dodaje lp.4 „Budowa wodociągu gminnego: zadanie Wojtyniów – Jastrzębia”, dz.010, rozdz.01010, § 6050 – dochody własne 50.000zł
/14 głosów za, 1 wstrz. się/.
4/ W załączniku Nr 4 – Wydatki inwestycyjne na okres roku budżetowego wprowadza się lp.4 – Zakup działki nr 872/19 o pow.1.3192 ha w dziale 700, rozdz.70005 – dochody własne 71.712 zł – 15 głosów za.
Z przyczyn usprawiedliwionych obrady sesji opuścił radny Zygmunt Żebrowski.
5/ W załączniku Nr 7 – Wykaz dotacji udzielanych z budżetu w 2004 roku:
- w dziale 600, rozdz.60014 kwotę dotacji 125.000zł zastępuje się kwotą 165.000zł,
- skreśla się lp. 4 i 5,
- w dziale 921, rozdz.92109 kwotę dotacji „260.000zł zastępuje się kwotą 240.000zł
/9 głosów za, 2 przeciwko, 3 wstrz. się/.
Po przegłosowaniu poprawek do załączników budżetu Przewodniczący rady przystąpił do głosowania nad poprawkami do treści uchwały:
1/ w podstawie prawnej poprawia się publikację ustawy o samorządzie gminnym na „Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 z późn.zm.” oraz publikację ustawy o finansach publicznych na „Dz.U. z 2003r. Nr 15 poz.148 z późn.zm.” – 12 głosów za, 2 wstrz. się,
2/ w § 1 kwotę 9.755.000zł zastępuje się kwotą10.661.512zł – 14 głosów za,
3/ w § 2 kwotę 11.643.800zł zastępuje się kwotą 10.715.512zł - 9 głosów za,
4 przeciwko, 1 wstrz. się,
4/ w § 2 lit.a:
- kwotę 9.183.100zł zastępuje się kwotą 9.096.100zł – 9 głosów za, 2 przeciwko, 3 wstrz. się,
- kwotę 5.210.984zł zastępuje się kwotą 5.113.654zł – 10 głosów za, 1 przeciwko, 3 wstrz. się,
- kwotę 487.070zł zastępuje się kwotą 417.000zł - 9 głosów za, 5 wstrz. się,
5/ w § 2 lit.b kwotę 2.460.700zł zastępuje się kwotą 1.619.412zł – 9 głosów za, 3 przeciwko, 2 wstrz. się,
6/ w § 3 ust.1 kwotę 1.888.800zł zastępuje się kwotą 54.000zł – 9 głosów za, 4 przeciwko, 1 wstrz. się,
7/ w § 3 ust.2 po zwrocie „źródłem pokrycia” wprowadza się wyraz „deficytu” oraz kwotę 1.888.800zł zastępuje się kwotą 54.000zł – 9 głosów za, 4 przeciwko, 1 wstrz. się,
8/ w § 3 ust.3 kwotę 1.888.800zł zastępuje się kwotą 54.000zł wraz ze zmianą zał. Nr 3 – 9 głosów za, 3 przeciwko, 2 wstrz. się,
9/ w § 5 kwotę 157.370zł zastępuje się kwotą 67.300zł – 9 głosów za, 5 wstrz. się,
10/ w § 7 skreśla się wyraz „przedmiotowych” – 11 głosów za, 2 wstrz. się,
11/ w § 11 kwotę rezerwy ogólnej 40.000zł zastępuje się kwotą 20.000zł – 9 głosów za, 5 przeciwko,
12/ w § 11wprowadza się zapis „ustala się rezerwę celową oświatową w dziale 801 w kwocie 118.600zł „- 12 głosów za, 2 wstrz. się,
13/ w § 12 zwrot „za sprzedaży” zastępuje się zwrotem „na sprzedaż” oraz zwrot „na kwotę” zastępuje się zwrotem „w kwocie” – 14 głosów za,
14/ w § 13 na końcu zdania dodaje się zapis „do kwoty 934.800zł w tym 834.800zł na zadania realizowane z udziałem SAPARD” – 14 głosów za,
15/ w § 14 kwotę 1.888.800zł zastępuje się kwotą 54.000zł – 9 głosów za, 3 przeciwko, 2 wstrz. się,
16/ skreśla się § 15 i zmienia się kolejność oznaczenia paragrafów – 14 głosów za.
Przy głosowaniu nad każdą autopoprawką i poprawką Przewodniczący Rady informował każdorazowo o ich przyjęciu.
Po przegłosowaniu powyższych poprawek Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie całość uchwały. Rada przy 9 głosach za, 4 przeciwko i 1 wstrzymującym się podjęła uchwałę Nr XII/83/04 w sprawie uchwalenia budżetu gminy Bliżyn na 2004 rok.
Ad. 10 a/
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok wraz z uzasadnieniem przedstawił Pan Mariusz Walachnia – Sekretarz Gminy.
Stanowiska Komisji kolejno przedstawili:
1/ Pani Aleksandra Milanowska - Komisji Oświaty, która pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały z jednym zastrzeżeniem, aby w harmonogramie wydatków na 2004 rok - utrzymanie punktu konsultacyjnego 4 razy w miesiącu w miejsce „po 8 godz.” wprowadzić zmianę „po 2 godz.”.
2/ Pan Ryszard Olejarz – Komisji Infrastruktury – pozytywna opinia Komisji,
3/ Pan Zbigniew Ślęzak – Komisji Rewizyjnej, która pozytywnie opiniuje projekt uchwały kierując przy tym zapytanie odnośnie zasad działania Gminnej Komisji Rozwiązywania problemów Alkoholowych w związku z wejściem przepisów unijnych z dniem 1 maja 2004r. o likwidacji opłat z tytułu zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
4/ Pan Piotr Zbroja – Komisji Budżetowo-Finansowej, która wniosła uwagi do harmonogramu wydatków proponując pozostawić w § 4300 dotychczasowe zadanie „Dofinansowanie świetlicy środowiskowej” pod zapisem „Utworzenie świetlicy środowiskowej” bez środków finansowych 4.500zł na ten cel a środki te przeznaczyć na:
1/ § 4210 – Zakup nagród dla uczniów szkół dodać do kwoty 4.300zł kwotę 700zł co razem daje 5.000zł,
2/ § 4300 – prowadzenie programów profilaktycznych do kwoty 5.000zł dodać 1.000zł co daje kwotę 6.000zł,
3/ § 4300 – dofinansowanie wypoczynku letniego dzieci kwotę 27.000zł zwiększyć o 2.800zł co daje razem 29.800zł.
Komisja wnosi o wprowadzenie zmiany w zapisie „utrzymanie punktu konsultacyjnego 4 razy w miesiącu po 8 godz.” na zapis „utrzymanie punktu konsultacyjnego 4 razy w miesiącu po 2 godz.” ponieważ wynika to z wydatków ujętych w harmonogramie.
Ponadto Komisja proponuje wprowadzić zmianę w Gminnym programie Profilaktyki i Rozwiązywania problemów Alkoholowych na 2004 rok
w rozdziale III „Wynagradzanie członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych” w punkcie 1 zapis „10% najniższego wynagrodzenia” zastąpić zapisem „10% minimalnego wynagrodzenia” oraz
w punkcie 2 skreślić zapis „Proponowane najniższe wynagrodzenie w roku 2004 wynosi 824zł”.
Odnośnie wejścia w życie przepisów unijnych i ewentualnej utraty środków z tytułu opłat za zezwolenia Wójt wyjaśnił, że na razie nic w tej sprawie nie wiadomo.
Pani Janina Kołek wyraziła niezadowolenie z zabrania środków na utworzenie świetlicy środowiskowej w Sorbinie.
Pan Piotr Zbroja wyjaśnił, że propozycja Komisji skupia się na utworzeniu świetlicy ale jej dofinansowanie odbyłoby się w uzgodnieniu z Panią Zofią Nowak.
Pani Janina Kołek uznała to za niewłaściwy pomysł, bo jeżeli wyraża się zgodę na utworzenie świetlicy to nie powinno się zabierać na ten cel środków ale tutaj chodzi tylko o to, aby zniszczyć niektórych radnych.
Pan Piotr Zbroja wyjaśnił, że Wójt ma uprawnienie przenoszenia środków między rozdziałami i paragrafami. Jeżeli świetlica powstanie to konsekwencją tego będzie wprowadzenie zmian w harmonogramie wydatków.
Przewodniczący Rady przystąpił do głosowania zgłoszonych poprawek przez Komisję Budżetową i tak:
1/ w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok w rozdziale III „Wynagrodzenie członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych” w punkcie 1 zapis „10% najniższego wynagrodzenia” zastąpić zapisem „10% minimalnego wynagrodzenia” oraz w punkcie 2 skreślić zapis „Proponowane najniższe wynagrodzenie w roku 2004 wynosi 824zł” – 13 głosów za, 1 wstrz. się,
2/ w harmonogramie wydatków Gminnej Komisji Rozwiązywania problemów Alkoholowych na 2004 rok :
a/ w § 4300 pozostawić dotychczasowe zadanie „Dofinansowanie świetlicy środowiskowej” pod zapisem „Utworzenie świetlicy środowiskowej” bez środków finansowych 4.500zł – 10 głosów za, 2 przeciwko. 2 wstrz. się,
b/ w ten sposób wygospodarowaną kwotę 4.500zł przeznaczyć na:
- § 4210 – Zakup nagród dla uczniów szkół dodać do kwoty 4.300zł kwotę 700zł co razem daje kwotę 5.000zł – 12 głosów za, 2 przeciwko, 2 wstrz. się,
- § 4300 – Prowadzenie programów profilaktycznych do kwoty 5.000zł dodać 1.000zł co daje kwotę 6.000zł – 11 głosów za, 2 przeciwko, 1 wstrz. się,
- § 4300 – Dofinansowanie wypoczynku letniego dzieci kwotę 27.000zł zwiększyć o 2.800zł co daje razem kwotę 29.800zł – 11 głosów za,
2 przeciwko, 1 wstrz. się,
c/ zmienić zapis „utrzymanie punktu konsultacyjnego 4 razy w miesiącu po
8 godz.” na zapis „utrzymanie punktu konsultacyjnego 4 razy w miesiącu po
2 godz.” – 13 głosów za, 1 wstrz. się.
Po przegłosowaniu powyższych poprawek Rada podjęła uchwałę Nr XII/84/04 w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2004 rok – 11 głosów za, 2 przeciwko, 1 wstrz. się.
b/
Kolejny projekt uchwały a dotyczący zbycia nieruchomości przedstawił Pan Mariusz Walachnia.
Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.
Rada jednogłośnie /14 głosów za/ podjęła uchwałę Nr XII/85/04 w sprawie zbycia nieruchomości.
c/
Następny projekt uchwały w sprawie zasad udzielania i rozmiaru zniżek nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach oraz szczegółowych zasad zwalniania od obowiązku realizacji tygodniowego wymiaru godzin dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych przedstawił Sekretarz Gminy. Dodał, że opinia ze związków zawodowych jak
i z Kuratorium są pozytywne.
Komisje Rady również pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały.
Pan Mieczysław Bąk zapytał dlaczego jest podejmowana uchwała jeżeli poprzednia była identyczna jak obecnie przedstawiona.
Sekretarz Gminy wyjaśnił, że przyczyną takiej sytuacji było uchylenie uchwały przez sąd ze względu na brak opinii związków zawodowych.
Rada jednogłośnie /14 głosów za/ podjęła uchwałę Nr XII/86/04 w sprawie zasad udzielania i rozmiaru zniżek nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w szkołach oraz szczegółowych zasad zwalniania od obowiązku realizacji tygodniowego wymiaru godzin dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
d/
Rada jednogłośnie /14 głosów za/ podjęła uchwałę nr XII/87/04 w sprawie ustalenia sieci prowadzonych przez gminę oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.
e/f/g/h/i/j/k/l/ł/
Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia zarzutu Pani Elżbiety Bańkowskiej złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Zagórze 1” na obszarze gminy Bliżyn wraz z uzasadnieniem odczytał Sekretarz Gminy.
W związku z dużą ilością uchwał w sprawie rozpatrzenia zarzutów Pan Zbigniew Ślęzak zaproponował aby czytać tylko te uchwały, gdzie są obecne zainteresowane osoby.
Ustalono, że każdy projekt uchwały zostanie odczytany na sesji bez względu na to, czy są bądź nie osoby składające zarzuty i protesty.
Przy omawianiu każdej z uchwał dotyczącej rozpatrzenia zarzutów lub protestów złożonych do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Przewodniczący Rady pytał o stanowiska Komisji, czy radni chcą zabrać głos oraz czy są obecne na sesji osoby, których zarzut lub protest jest rozpatrywany i czy chcą zabrać głos.
Stanowiska Komisji do wszystkich projektów uchwał w sprawach rozpatrywanych zarzutów i protestów były pozytywne. Z osób zainteresowanych, które złożyły zarzuty lub protesty obecny był tylko Pan Roman Piórkowski i przy rozpatrywaniu jego protestu Przewodniczący Rady udzielił głosu zainteresowanemu.
Przy zachowaniu procedury wyżej wymienionej Rada podjęła następujące uchwały:
1/ Nr XII/88/04 w sprawie rozpatrzenia zarzutu Pani Elżbiety Bańkowskiej, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Zagórze 1”, na obszarze gminy Bliżyn – 14 głosów za,
2/ Nr XII/89/04 w sprawie rozpatrzenia zarzutu Pana Andrzeja Wołosz, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Zagórze 1”, na obszarze gminy Bliżyn – 14 głosów za,
3/ Nr XII/90/04 w sprawie rozpatrzenia zarzutu Pani Ireny Orzechowskiej, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Zagórze 1”, na obszarze gminy Bliżyn – 12 głosów za /przy głosowaniu tej uchwały i kolejnej nieobecni byli radni: Ryszard Olejarz i Jarosław Bednarz/,
4/ Nr XII/91/04 w sprawie rozpatrzenia zarzutu Pana Romana Madajewskiego, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Zagórze 1”, na obszarze gminy Bliżyn – 12 głosów za,
5/ Nr XII/92/04 w sprawie rozpatrzenia zarzutu Pani Krystyny Engelaan, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Zagórze 1”, na obszarze gminy Bliżyn – 14 głosów za,
6/ Nr XII/93/04 w sprawie rozpatrzenia zarzutu Pana Stefana Koryckiego, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Zagórze 1”, na obszarze gminy Bliżyn – 13 głosów za – przy głosowaniu nieobecna radna Janina Kołek,
7/ Nr XII/94/04 w sprawie rozpatrzenia zarzutu Pani Wandy Świat, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Zagórze 1”, na obszarze gminy Bliżyn – 14 głosów za,
8/ Nr XII/95/04 w sprawie rozpatrzenia zarzutu Pana Andrzeja Kuszewskiego, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Bliżyn 1”, na obszarze gminy Bliżyn – 13 głosów za – przy głosowaniu tej i kolejnej uchwały nieobecny był radny Tomasz Durlik,
9/ Nr XII/96/04 w sprawie rozpatrzenia protestu Pani Leokadii Supernak, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – „Wojtyniów 1”, na obszarze gminy Bliżyn – 13 głosów za.
m/
Po odczytaniu projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia protestu Państwa Ryszarda i Danuty Piórkowskich, złożonego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – „Gilów 1”, na obszarze gminy Bliżyn i wydaniu pozytywnej opinii przez wszystkie Komisje Rady Przewodniczący udzielił głosu obecnemu na sesji Panu Ryszardowi Piórkowskiemu.
Pan Ryszard Piórkowski stwierdził, że na sesji znalazł się zupełnie przypadkowo bo nie znał jej terminu Stwierdził dalej, że zaprojektowana droga nie powinna mieć miejsca ponieważ każda z działek ma indywidualny dojazd i nikt tych wyjazdów nie zlikwiduje. Niezrozumiałe jest dla niego forsowanie drogi jeżeli w gminie brakuje środków na ich budowę. Wszystkie protesty na spotkaniu w Urzędzie zostały uwzględnione i nie był to tylko jego indywidualny protest lecz wszystkich właścicieli działek. Stąd uważa, że wniesiony projekt uchwały na sesję Rady jest wielkim nieporozumieniem. Apelował do Rady o rozsądek aby głosowała za mieszkańcami a nie przeciwko ich stanowisku.
Wójt wyjaśnił, że proceduralnie tak sprawa wygląda. W 1999 roku został przyjęty obszar do projektowania gdzie przez środek działek biegnie droga .Jest to absurd. W związku z niejasnościami Wójt zaproponował nie rozpatrywanie tej uchwały na obecnej sesji.
Pani Anna Jaros – Urbaniak zapytała czy w tej sprawie chodzi o drogę równoległą do drogi krajowej na co Wójt odpowiedział twierdząco.
Pan Piotr Zbroja uważa, że jeżeli mieszkańcy nie wyrażają zgody na zlokalizowanie takiej drogi to jej zapewne nie będzie.
Pan Mieczysław Bąk przystąpił do rozpatrzenia kolejnych projektów uchwał ze względu na niejasności i próbę nawiązania kontaktu telefonicznego z pracownikiem zajmującym się tymi sprawami. Uważa, że jeżeli projekt uchwały trafia do rady to Wójt nie powinien proponować jego wycofania.
n/
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w sprawie zmian w Statucie Gminy Bliżyn przedstawiła Pani Elżbieta Karpińska – Wiceprzewodnicząca Rady.
Komisje pozytywnie zaopiniowały przedstawiony projekt uchwały i w wyniku głosowania Rada jednogłośnie /14 głosów za/ podjęła uchwałę Nr XII/97/04 w sprawie zmian w Statucie Gminy Bliżyn.
o/
Projekt uchwały w sprawie wyboru banku do wykonywania obsługi bankowej budżetu gminy przedstawił Pan Mariusz Walachnia – Sekretarz Gminy.
Stanowisko Komisji Budżetowo-Finansowej przedstawił Pan Piotr Zbroja. Komisja ta zaproponowała zmianę brzmienia § 1 ust.1 uchwały na zapis:
„§1.1. Zatwierdza się wybór Banku Spółdzielczego w Suchedniowie do obsługi bankowej budżetu gminy.”
Pani Janina Kołek nawiązała do utworzenia filii Banku Spółdzielczego w Bliżynie. Uważa, że ułatwiłoby to wypłatę należności rolnikom ubiegającym się o środki unijne a także służyłby wszystkim mieszkańcom gminy.
Pani Alina Ołownia wyjaśniła , że w warunkach przetargowych Bank Spółdzielczy oferował utworzenie na terenie gminy Bliżyn filii swojego banku w ciągu 6 miesięcy. Za spełnienie tego kryterium Komisja Przetargowa przyznawała określoną liczbę punktów. W tej sytuacji należy spodziewać się, że na terenie gminy Bliżyn zostanie uruchomiona filia Banku Spółdzielczego.
Za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez Komisję Budżetowo-Finansową opowiedziało się 14 radnych. Takim samym wynikiem głosowania Rada podjęła uchwałę Nr XII/98/04 w sprawie wyboru banku do wykonywania obsługi bankowej budżetu gminy.
W dalszej części obrad sesji powrócono do rozpatrzenia protestu Państwa Ryszarda i Danuty Piórkowskich złożonego do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – „Gilów 1”, na obszarze gminy Bliżyn.
Pan Mieczysław Bąk zwrócił się do Wójta o wyjaśnienie przyczyny nieobecności na sesji pracownika merytorycznego Urzędu Gminy, który mógłby wyjaśnić niejasności.
Wójt poinformował, że pracownik nie mógł być obecny z powodów osobistych niemniej po rozmowie z pracownikiem należy wyjaśnić, że zarzuty Pana Piórkowskiego zostały uwzględnione i drogi tam nie będzie. Wójt wyjaśnił, że z przyczyn nieobecności pracownika na sesji nie zamierza się tłumaczyć przed Radą.
Powyższą wypowiedź uzupełniła Pani Anna Miernik przepraszając za zaistniałą sytuację ale jako Kierownik Referatu Rozwoju Strategicznego funkcję tą pełni krótko. Po rozmowie telefonicznej z pracownikiem ustalono, że w sprawie którą porusza Pan Ryszard Piórkowski odbyło się spotkanie w właścicielami działek w dniu 20 listopada 2003r. i zarzuty mieszkańców również i Pana Piórkowskiego zostały uwzględnione. Pan Piórkowski został o tym fakcie poinformowany tylko, że nie odbiera korespondencji wysyłanej do niego z Urzędu Gminy. Natomiast rozpatrywany na sesji protest dotyczy innego obszaru, gdzie Pan Piórkowski nie jest właścicielem działki bo dotyczy to obszaru Gilowa, gdzie droga jest zaplanowana.
Pan Ryszard Piórkowski stwierdził, że składał tylko jedno pismo do Urzędu Gminy i uważa to za jakieś nieporozumienie. Gmina powinna dbać o interesy mieszkańców a nie wprowadzać zamieszanie. Stwierdził, że w pismach powinno być jednoznacznie określone których działek sprawa dotyczy. Zarzucił tu Urzędowi Gminy niewłaściwe komunikowanie się z obywatelem .
Wójt nie zgodził się z powyższym stwierdzeniem podkreślając fakt wysłania pism do wszystkich właścicieli działek i wszyscy zrozumieli o co chodzi tylko jeden Pan Piórkowski nie zrozumiał treści pisma. Wójt dodał, że bardzo zirytowała go wypowiedź radnego Adama Jedynaka, który stwierdził, że Wójt podpisując się pod projektem uchwały nie wie co podpisuje.
Pan Mieczysław Bąk prosił Wójta o kulturalne zachowanie mimo zmęczenia trwającymi dość długo obradami sesji. Przewodniczący przywoływał Wójta do zachowania spokoju i nie przeszkadzanie w prowadzeniu sesji. W związku
z tym, że Wójt kontynuował nerwową wymianę zdań z radnymi „na siedząco” nie reagując na wezwania Przewodniczący Rady nakazał odnotowanie tego faktu w protokóle. Uważa, że sprawa nabrałaby innego toku gdyby Wójt nie wprowadził Rady w błąd stwierdzeniem o wycofaniu projektu uchwały i jej nie podejmowaniu. Zwrócił się przy tym do Wójta o obecność w przyszłości kompetentnych osób na sesji by uniknąć takich nieporozumień.
Wójt wyjaśnił, że zgłoszony protest nie ma związku z zarzutem o którym jest mowa na dzisiejszej sesji. To o czym mówi Pan Piórkowski zostało uwzględnione i zainteresowany został o tym poinformowany.
Pani Janina Kołek apelowała aby sprawy będące przedmiotem obrad sesji były szczegółowo omawiane na komisjach Rady.
Pan Mieczysław Bąk zwrócił się z apelem do Komisji Rady o dokładne opiniowanie projektów uchwał, bo z wypowiedzi radnej Janiny Kołek wynika że komisje zajmują się pobieżnie tymi tematami.
Z powyższymi stwierdzeniami nie zgodziła się Pani Aleksandra Milanowska wyjaśniając, że komisje omawiały tą tematykę i zajmowały stanowisko.
Przewodniczący Rady wyjaśnił, że swoje stwierdzenie oparł na wypowiedzi radnej Janiny Kołek.
Pan Ryszard Piórkowski dalej upierał się przy tym, że składał tylko jedno pismo, którego widocznie wycinek został uznany za zarzut a druga część za protest.
Pani Anna Miernik wyjaśniła, że przygotowany projekt uchwały dotyczy odrzucenia protestu i ogólnego stwierdzenia odnośnie ciągów komunikacyjnych a zgłoszony zarzut został uwzględniony.
W związku z przedłużającą się dyskusją i niejasnością omawianego projektu uchwały Pan Ryszard Olejarz zgłosił wniosek formalny o odłożenie głosowania nad tym projektem uchwały do następnej sesji. Wniosek ten poparł również Przewodniczący Rady.
Pani Anna Miernik wyjaśniła, że nie podjęcie tej uchwały opóźni prace projektowe nad planem zagospodarowania przestrzennego gminy dodając jeszcze raz, że zarzut Pana Piórkowskiego dotyczył Bliżyna i został uwzględniony natomiast projekt uchwały dotyczy terenu Gilowa, gdzie
Pan Piórkowski nie jest właścicielem działki i nikt z Gilowa nie złożył protestu.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie złożony wniosek w wyniku którego przy 8 głosach za i 6 wstrzymujących się Rada go przyjęła, czyli odłożyła rozpatrzenie projektu uchwały do następnej sesji.
Ad. 11
Sprawozdania z działalności Komisji stałych Rady za 2003 rok kolejno przedstawili:
1/ Pan Piotr Zbroja – Komisji Budżetowo-Finansowej, Rozwoju Gospodarczego i Gospodarki Gminy,
2/ Pani Aleksandra Milanowska – Komisji Oświaty, Kultury, Spraw Społecznych i Socjalnych,
3/ Pan Ryszard Olejarz – Komisji Infrastruktury Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska,
4/ Pan Zbigniew Ślęzak – Komisji Rewizyjnej.
Przedstawione sprawozdania stanowią załączniki do protokołu.
Ad. 12
Przewodniczący Rady poinformował radnych o zaproszeniu na spotkanie organizowane przez Starostwo Powiatowe wspólnie z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Przewodniczący poinformował również, że następna sesja Rady odbędzie się
w miesiącu kwietniu b.r. Będzie to sesja absolutoryjna i najprawdopodobniej wyjazdowa.
Ad. 13
Obrady sesji trwały od godz.900 do godz.1815.
Sesję zamknął Przewodniczący Rady dziękując wszystkim za udział.
Protokólant:
Anna Kowalik
Data wprowadzenia: 2004-03-19 0819 Data upublicznienia: 2004-03-19 Art. czytany: 4375 razy
|
|
Wiadomość wprowadził: Grzegorz Patura lub: [email protected]
|
» Pokaż rejestr zmian dla danej wiadomości
|
|
|
|
|
Urząd Gminy w Bliżynie
czynny w godz.:
poniedziałek - piątek: 730 - 1530
Urząd Stanu Cywilnego
Dowody osobiste
Ewidencja Ludności
godz. przyjęć
poniedziałek 745 - 1500
wtorek-piątek 745 - 1400
Kasa godziny otwarcia:
Poniedziałek | 830-1430 | Wtorek | 800-1200 | Środa | 800-1400 | Czwartek | 800-1200 | Piątek | 800-1200 |
adres skrytki ESP na platformie ePUAP:
/1cqce463n2/skrytka
Dziennik Ustaw
Monitor Polski
Nr rachunku bankowego:
Konto do opłat różnych
31 8520 0007 2001 0010 5688 0001
Urząd Gminy Bliżyn BS Suchedniów o/Bliżyn
Nr rachunku bankowego:
Konto do opłat zagospodarowanie odpadami (śmieci)
84 8520 0007 2004 0010 5688 0061
Urząd Gminy Bliżyn BS Suchedniów o/Bliżyn
|
|
|